Home Nyheder Jansson sur på Kjos

Jansson sur på Kjos

6
SHARE

Det hænger sammen med Mats Janssons tro på lønsom vækst for SAS, mens han kalder Norwegians vækst ulønsom i avisen Dagens Næringsliv. Jansson langer ud, efter Kjos, som for nylig gik ud i svensk presse og præsenterede sine planer om langdistanceflyvninger til lavpris, hvorefter Norwegian ifølge Jansson to dage senere fremlagde et særdeles dårligt resultat.

”Jeg vil have lønsom vækst. Vores konkurrent Norwegian ser ud til at prioritere ulønsom vækst, hvilket jeg ser af resultaterne”, siger Mats Jansson til DN og tilføjer, at han er overrasket over, at journalister så ukritisk svælger i et sådant PR-budskab fra Kjos.

SAS har næsten ikke tjent penge i dette årtusinde og ejerne har indskudt milliarder. På ti år er koncernen krympet fra 30.000 ansatte til godt 18.000. Koncernchefen tror ikke på overskud for SAS i år, men målet er overskud i 2011.

Mats Jansson reagerer også på de seneste udspil fra Bjørn Kjos om, at SAS flyver med gamle, forældede fly:

”Kjos virker som om han mere er i kommunikations- og underholdningsbranchen end i flybranchen. Vores flyflåde er up-to-date, og vi har ikke behov for at købe nye fly”, konstaterer Mats Jansson.

Skrevet af Flemming Juul

6 COMMENTS

  1. Ingen tvivl om, at Kjos gør dette for at få omtale, og om han rent faktisk kan starte lavpris på longhaul for 1500,- er yderst tvivlsomt. Men han kan gøre det billigere end Jansson!

  2. Kjos virker som om han mere er i kommunikations- og underholdningsbranchen end i flybranchen. Vores flyflåde er up-to-date, og vi har ikke behov for at købe nye fly”, konstaterer Mats Jansson.

    LN-RLE som står i ATH af uvis grund. (Påstået hyd-fail) havde sin første flyvning 18/10/85.
    Den er da ikke helt ny?

  3. SAS har 25 MD80 fly samt ca. 12 Boeing 737 Classic (plus fem Fokker 50, som udfases i år). Disse fly er de eneste ud af SAS´ ganske store flyflåde, som kan anses for “ældre”, når vi taler om alderen på fly. Så langt størstedelen af SAS´ fly i dag (Airbus, Boeing og CRJ900) er NG, dvs Next Generation og har ikke mere end gennemsnitligt 6-7 år på bagen. Så skulle vi ikke aflive den myte, at SAS kun flyver rundt i gamle fly!? Desuden er SAS´ MD80ere meget velholdte når man sammenligner med andre flyselskabers tilsvarende fly!

  4. 25 MD80 + 12 Boeing + 5 F50 er da ganske mange veteranfly.
    Hvordan kan du sammenligne med andres fly og deres vedligeholdelse? Der er ikke mange andre selskaber der har så gamle fly.

  5. 43 fly ud af 140 (april 2010)(31%) er gamle fly. MD82 er fra begyndelsen af 1980’erne. Så vi kan godt aflive den myte at SAS kun flyver gamle fly.
    Men en meget stor del af flyene burde opholde sig på et museum. At de efter sigende er i god stand, vil museet sætte pris på.
    De har desværre ikke længere en værdi, selvom de er opført i regnskabet med det, da de ikke kan sælges i Europa pga støj. De bliver nødt til at sælges i Afrika. Der er man ikke så nøjetagende.

Comments are closed.