Home Nyheder Jagerfly efter Norwegian

Jagerfly efter Norwegian

3
SHARE

Hverken tyske, danske eller svenske myndigheder kunne komme i kontakt med det norske charterfly, selv ikke på nødfrekvensen, skriver den svenske avis Expressen.

Jagerflyene fik endelig kontakt med besætningen ombord over Skåne. Flyet fik lov til at fortsætte flyvningen til Arlanda som planlagt.

Norwegian mener, at det svenske forsvar overreagerede i episoden.

”Det var måske lige i overkanten. Det var at overreagere lidt, for havde de forsøgt på en anden frekvens, så havde de formentlig fået kontakt”, siger kommunikationschef Anne-Sissel Skånvik fra Norwegian.

Det svenske luftåben mener, at afgørelsen om at sende jagerfly efter det norske charterfly var riktigt vurderet.

”Man ved jo ikke, om der kan være tale om en kapringssituation eller ej”, siger oberstløjtnant Arne Ullberg.

Problemet opstod angiveligt, da flyet skulle skifte kanal, da man fløj fra spansk til fransk luftrum og her fik indstillet på en forkert kanal.

Skrevet af Flemming Juul

3 COMMENTS

  1. Med tanke på nogle af de piloter der sidder i cockpittet på DY fly, så kan det ikke undre at denne situation er opstået. Uforståeligt hvordan en cockpitbesætning kan sidde og sove på den måde, og i så lang tid, uden at fatte mistanke, eller for den sags skyld reagere hensigtsmæssigt og professionelt på et fejlagtigt frekvensskifte noget tidligere. Det faktum at DY selv nedtoner hændelsen, og nærmest beskylder det svenske flyvevåben for at overreagere, siger meget om DYs holdning til en professionel operation.

  2. Synes Anne-sissel Skånvik mon også at det virker normalt at man ikke har radiokontakt fra sydfransk luftrum hele vejen op til man flyver ind i svensk luftrum? At man ikke lytter ind på 121,500, hvor man vil kunne fange disse brølere som vi mennesker begår. Hvorfor er det OK at piloterne ikke tjekker deres en route charts og ser om frekvensen passer, eller hvorfor tjekker de ikke ind på foregående frekvens og kontrollerer den tildelte næste frekvens, alternativt melder at der ikke er kontakt.
    Norwegian, hvorfor ikke bare melde ud, når fejl sker. De sker, vi er mennesker. Men at handle som Anne-Sissel gjorde… .det er sørgeligt og ynkeligt…..

  3. Anne-Sissel Skånvik vise jo bare at hun ved minus og det hun taler om.
    og piloterne på pågældende flyvning ved vist heller ikke ret meget om det de har gang i.
    Man kan jo kun håbe på at den svenske avis Expressen har pyntet på sandheden(det ville ikke være første gang)

Comments are closed.