Home Nyheder Ingen lyst til at redde SAS

Ingen lyst til at redde SAS

5
SHARE

Ifølge en meningsmåling, som Megafon har lavet for Politiken og TV2 er kun en tredjedel af danskerne positive overfor statens køb af nye aktier for 525 millioner kroner ved den nye emission i april, skriver politiken.dk.

Lise Lyck, der er centerleder og luftfartsekspert ved Handelshøjskolen i København, er der tale om et ’skred’ i danskernes holdning til det interskandinaviske flyselskab. Hun mener, at SAS har mistet sin hidtidige folkelige opbakning, fordi selskabets tidligere stærke ry nu er sat over styr.

Siden årsskiftet har selskabet tabt 730 millioner kroner, og det mener analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank er en klar dokumentation af, at selskabet er ude af stand til at tjene penge. Han mener de seneste tre-fire år har været én lang pinefuld historie for SAS med elendig økonomi, fyringer og problemer med flyene.

45% af de adspurgte i meningsmålingen synes, at finansministeren skal af med statens 14,3% af SAS-aktierne, og det er især de unge, der har svært ved at acceptere statens engagement. Og her bakkes de op af SAS bestyrelsesformand Fritz Schur, der ønsker at få solgt SAS og regner det for en realitet indenfor 3-4 år under forudsætning af forbedrede konjunkturer og at man får virkningen af selskabets besparelser at se.

Skrevet af Flemming Juul

5 COMMENTS

  1. Interessant at man kan få de unge til at svare på at man ikke skal give flere skattepenge til vores “skandinaviske” luftfartselskab. Men ikke nødvendigvis overraskende…..
    Det er vel et spørgsmål om hvordan man spørger.
    Mere interessant er det vel at vurdere hvad der sker hvis man ikke har et “nationalt” selskab, der ikke alene bør se på rentabiliteten på hver enkelt rute. Hvilke ruter vil lukke i samme øjeblik som SAS ikke længere er “forpligtet” til at betjene disse steder. Er der monstro ikke nogle byer i Norge og Sverige og måske endda i DK der må se langt efter en flyvemaskine til den tid. For ikke at tale om alle de dejlige omveje vi sandsynligvis må rejse for at komme derhen i europa/verden hvor vi gerne vil.
    Er der nogen der har turdet lave en objektiv analyse af hvordan rutenettet fra DK, N og S samt internt i landene vil se ud uden SAS som “nationalt” selskab.
    Og hvilke miljøpåvirkninger det eventuelt har at Skandinaviens befolkning skal flyve via London, Frankfurt eller Amsterdam/Paris hver gang vi skal til mindre attraktive destinationer på landkortet.
    Og så :
    Kære Sydbank analytiker : kan I bekræfte at i ikke er involveret i finaciering af virksomheder der konkurrerer med SAS og således ikke har penge i klemme der kunne påvirke indholdet af jeres bombastiske udmelding ?

  2. Nej lad hellere de udenlandske lavpris selskaber overtage produktionen. For hverken dem eller deres ansatte betaler skat i Danmark.

  3. De er fuldstaendigt vanvittig, at almindeligt skatteydere skal holde dette selskab uden fremtid i luften. SAS skal saelges saa hurtigt som muligt til Lufthansa, selvfoelgeligt hvis LH er interesseret.

  4. Er der nogen der har regnet udhvad det vil koste samfundet hvis man skal give understøttelse til 22000 menne sker på engang.
    Så set i lyset af at staten skyder 525mil. i SAS er jo småpenge i forhold til hvad det koster staten.
    Man kan lave regnestykket således: 22000 mennesker betaler 150000 i skat om året det giver staten en indtægt på
    3,3mia kr. om¨året understøttelsen kommer til at kosten staten det samme alså 3,3mia. kr. så set i det lys er det svært at høre på piveriet om 525 mio. Hvorfor bliver der ikke pevet, når vi skal give bankpakker på flere mia. kr. vi er på nuværende tidspunkt igang med at give en bankpakke 3. så samlet beløbber sig til samlet til 250 mia. Nu skal vi osse til at støtte det mest liberale erhverv med en hjælpepakke, nemlig landbruget, hvorfor lader vi ikke bare udlandet om at give os de billige landbrugsvarer istedet for at holde det dyre danske landbrug igang med skatteyderbetale støtteordninger, liberalister er jo overbevist om at kan tingene ikke kører i fri konkurance må det jo lukke, men uha da nej, så bliver sgu gået stille med dørene. Så tænk over hvilke problemmer samfundet bliver stillet over for…

  5. Man må da i sandhed håbe på at SAS består, ikke mindst på grund af de mange, mange, mange tusinde arb. pladser der ellers ville gå til grunde for ikke at tale om et brand der i sin enkelthed fortjener at overleve efter så hårde kår. Så kan man mere spørge sig selv om hvorvidt det ikke burde være hele top ledelsen og dé få personer der anskaffer virksomheden kartélbøder og spionagebøder på samvittigheden, der burde fjernes og ikke selskabet som helhéd. Jeg føler med de medarbejdere der sidder som lus mellem grådige negle hos SAS, der ellers har præsteret at blive Europas mest punktlige luftfartsselskab i en krise tid hvor kritikken hagler ned over dem. Ja…SAS skal lære at stå på egne ben, men DK har brug for et bæredygtigt SAS – pga. infrastruktur, forretninger i udland og ikke mindst pga. arbejdspladserne. Så skulle staten, som tidligere nævnt, hellere se på h-v-e-m i ledelsen der burde udskiftes førend det rammer alle dé der ligger og bøder for dennes handling.

Comments are closed.