Hurtigruten på vej med sine batteridrevne skibe

Detaljer om de første ekspeditioner med Hurtigrutens to batteridrevne hybrid skibe i 2019-20 er afsløret. De nye fartøjer MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen kommer til Antarktis sammen med den eksisterende MS Fram.

Flere af Hurtigrutens skibe, som MS Fram, MS Spitsbergen og MS Nordstjernen, vil sejle fra fire til 14 dages togter med udgangspunkt i Longyearbyen på Svalbard.

I løbet af 2018 og 2019 søsættes MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen fra Kleven Værft i Norge. De er blevet omtalt som de grønneste, sikreste og mest avancerede ekspeditionsskibe. De får hver plads til 530 passagerer og udstyres med skræddersyet ekspeditionsudstyr, der egner sig til arktiske omgivelser.

Hvert af skibene indrettes med et videnskabscenter med faciliteter til de håndplukkede specialister, der tages med på ekspeditionerne.

Alle kabiner er udvendige og halvdelen har balkoner. Suiterne agter udrustes med udendørs Jacuzzi. Begge skibe får tre restauranter som vil servere retter inspireret af det nordiske køkken.

Hurtigrutens ekspeditionsskibe bliver el-drevne

Købere flokkes om Hurtigruten

Fem skibe fra Hurtigruten bygges om