Hurtig aktion, når bagagen udebliver

Omkring 17 millioner flypassagerer rejste fra de danske lufthavne sidste år og igen denne sommer er der travlt ved bagagebåndene. Hvis bagagen ikke kommer med flyet hjem, skal man helst klage allerede i lufthavnen, og passagererne har kun en uge til at kræve erstatning for ødelagt bagage og tre uger for forsinket bagage.

I langt de fleste tilfælde kommer godt hjem. Men det sker, at den forsvinder eller går i stykker. Og så skal forbrugerne reagere hurtigt for at beholde retten til erstatning. Klagefristerne for flybagage er nemlig korte.

”Det er en god idé at reagere hurtigt, hvis bagagen er ødelagt, forsvundet eller forsinket under flyrejsen. Forbrugerne kan undgå en del besvær, hvis de allerede i lufthavnen kontakter flyselskabet og får lavet en såkaldt PIR-rapport som bevis på, at de har klaget i tide,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Er bagagen forsinket, skal de kræve erstatning senest 21 dage efter, at de modtog den forsinkede bagage. Dukker bagagen ikke op efter 21 dage, eller meddeler flyselskabet, at bagagen er forsvundet, skal forbrugerne straks kræve erstatning. Er bagagen blevet ødelagt under transporten, skal forbrugerne kræve erstatning senest syv dage efter, de modtog bagagen.

Er bagagen forsinket, mistet eller ødelagt, kan forbrugerne højst få 10.000 kr. Beløbets størrelse afhænger af en konkret vurdering

Forbruger Europa er et EU-netværk, som vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår problemer med en sælger i et andet EU-land

”Hvis man medbringer værdifuld bagage, er det en god idé selv at have en forsikring, der dækker tab på over de 10.000 kr,” siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa.

På forbrug.dk, kan man hente gode råd om flybagage.