Home Nyheder Hoteller overser kunder med funktionsnedsættelse

Hoteller overser kunder med funktionsnedsættelse

0
SHARE
Foto: Sidse Grangaard
Foto: Sidse Grangaard

Siden 2008 har bygningsreglementet stillet krav om, at nye hoteller har værelser, der egner sig for personer med funktionsnedsættelse. Men ikke alle hoteller profilerer sig på det og går glip af en voksende kundegruppe, herunder ældre.

Der er stor forskel på, hvordan hotelbranchen oplever efterspørgslen. En ny undersøgelse fra SBi ved Aalborg Universitet København viser, at nogle oplever en meget lille efterspørgsel, mens andre ser et stigende behov: ”Når nogle hoteller ikke oplever efterspørgsel, kan det hænge sammen med, at de heller ikke synliggør deres udbud. Dermed går de måske glip af gæster, som i stedet vælger de konkurrenter, der informerer om deres tilgængelige hotelværelser”, siger forsker Sidse Grangaard fra SBi, der står bag undersøgelsen.

Omkring en million danskere er berørt af en funktionsnedsættelse, fx nedsat syn eller hørelse eller gangbesvær. De udgør dermed også en væsentlig kundegruppe, for hvem lettilgængelige adgangsforhold er et afgørende parameter, når de skal vælge hotel.

”De hoteller, som bevidst arbejder med at skabe plads til personer med funktionsnedsættelse og profilerer sig på det, oplever et marked for denne type værelser”, siger Sidse Grangaard.

SBi’s undersøgelse indikerer, at de fleste hoteller bygget eller ombygget efter 2008 tilbyder hotelværelser til personer med funktionsnedsættelser. Undersøgelsen antyder, at der er stor forskel på, om hotellerne arbejder bevidst med tilgængelighed, eller om man udelukkende tilbyder tilgængelige hotelværelser, fordi lovgivningen kræver det.

”Vores analyse tyder på, at hotellerne er opmærksomme på kravene. Vi kan dog se, at man ikke altid er bevidst om, at der kan være forskellige brugerbehov. Ikke alle kan forestille sig, at en forretningsrejsende sagtens kan have en funktionsnedsættelse”, siger Sidse Grangaard. Hun opfordrer til at arbejde mere strategisk og bevidst med tilgængelighed.

”Det kan være en fordel at udarbejde en tilgængelighedsstrategi og dokumentation af funktionalitet og brugskvalitet i forhold til brugernes behov. En sådan strategi kan kobles med markedsføringsstrategien. Det kræver dog, at man først og fremmest udvider sin forståelse for kundernes forskellige behov”.

SBi-rapporten indeholder et minikatalog med forskellige løsninger på enkeltværelser og dobbeltværelser til kørestolsbrugere som alternativer til de typer værelser, der har indgået i analysen.