Han elskede luftfart hele sit liv

Tidligere skibsreder i A.P. Møller-Mærsk, Bjarne Hansen, døde i går, torsdag den 25. april, 72 år gammel. Han var fra 1981-97 adm. direktør for Maersk Air og flyselskabets bestyrelsesformand fra 1997-2001. Bjarne Hansen var ved sin død bl.a. bestyrelsesformand for Billund Lufthavn og den danske helikoptervirksomhed Bel Air.

Tidligere skibsreder i A.P. Møller-Mærsk, Bjarne Hansen, døde i går, torsdag den 25. april, 72 år gammel. Han var fra 1981-97 adm. direktør for Maersk Air og flyselskabets bestyrelsesformand fra 1997-2001. Bjarne Hansen var ved sin død bl.a. bestyrelsesformand for Billund Lufthavn og den danske helikoptervirksomhed Bel Air.

NEKROLOG: Der var ingen slinger i valsen, da Bjarne Hansen mere end nogen anden byggede Maersk Air op, og derfor var det dobbelt uretfærdigt, at han måtte tage ansvar i en besynderlig kartelsag og senere fra sidelinjen så sit selskab blive foræret væk. I går sluttede livet for en inkarneret, ægte luftfartsmand.

 Af Ejvind Olesen

Man kom ikke tæt på Mærsk Mc-Kinney Møller i hverdagen uden at være topkvalificeret og en ægte tilhænger af rettidig omhu-begrebet. Det skulle også gå meget galt, hvis man helt skulle miste skibsrederens tillid.

Nogle fundamentale kendsgerninger, som prægede arbejdslivet hele vejen igennem for fhv. adm. direktør og reder hos A. P. Møller, Bjarne Hansen, som efter lang tids hård kamp i går, torsdag, måtte give op over for den kræftsygdom, som havde pint og plaget ham i over et år. Han blev 72 år.

Bjarne Hansen døde på Hospice Sankt Lukas efter nogle dages indlæggelse overført fra Rigshospitalet, hvor både han og familien en overgang havde håbet om, at de havde fået bugt med sygdommen.

Godt et år efter, at hans store forbillede, Hr. Møller, faldt bort, var det hans tur. Sygdommen havde sat ind forinden, og selv om Bjarne Hansen kæmpede for at komme ud fra hospitalet og med til begravelsen, måtte han opgive. Senere deltog han sidste år i Danish Travel Award-festen i oktober og i Flyvejournalisternes julearrangement. Det virkede som om, det nu gik den rigtige vej.

Bjarne Hansens placering i dansk erhvervsliv taler for sig selv. Ud over opgaver lige fra skibsrederens forkontor som direktionssekretær og efter perioden fra 1981 til 1997 i Maersk Air, fik han sine betroede poster i rederiet, afsluttende med at være regionchef for det vigtige knudepunkt i Singapore med ansvar for rederiets operationer i Asien.

Han tabte dog aldrig interessen for flyvningen og var indtil sin død formand for Billund Lufthavn og det succesrige danske helikopterfirma Bel Air.

Når man som jeg havde et tæt arbejdsforhold til Bjarne Hansen fra midten af 1970’erne og op til i dag, kunne man ikke undgå at tage del i hans begejstring, når det gik godt. Og komme endog meget tæt på i kartelsagen og før den tid i såvel optakten til samarbejdet med SAS som Finnair.

Synd at sige, at han ruttede med nyhederne, men når man vandt hans tillid, kom man bag kulisserne som de færreste.

Vi var en gruppe af yngre luftfartsjournalister, som ikke kunne blive ved med at deltage i vores ældre kollegers begejstring over monopolet og forsvaret for SAS. Her fandt vi en forbundsfælle i Bjarne Hansen. Var der noget, han kæmpede imod, var det monopoler. Derfor var det også noget af et paradoks, at det skulle blive en alliance mellem Maersk Air og SAS, som skulle føre til store bøder og betyde afgørende ændringer.

Det virkede, som om han havde lagt alle de problemer bag sig de senere år, men dog berørte vi dem flygtigt, når vi mødtes. Men nu uden bitterhed. ”Et ansvar kan ikke gradbøjes,” sagde han altid.

Vi er nok en del, der vil vove den påstand, at hvis Bjarne havde fået lov at fortsætte som adm. direktør for Maersk Air efter 1997, havde flyselskabet eksisteret den dag i dag. Og meget havde set anderledes ud.

Egentlig ville Mærsk Mc-Kinney Møller slet ikke flyve med passagerer, men blot vente på at monopolet for fragtflyvningen blev givet fri. Desto mere prisværdigt var det, at Bjarne Hansen fik det lille flyselskab til at vokse og år efter år give et positivt afkast – lille i A.P. Møller-forstand, stort i luftfart. Da Maersk Air havde jubilæum, viste han mig stolt et personligt brev fra Hr. Møller med indledningen ”De gør det godt, Bjarne Hansen”.

Nu er det hele forbi. Langt tidligere end hans familie, de mange venner og kolleger havde håbet. Hans venlige væsen og glade smil er slukket for altid.

Bjarne Hansen bisættes mandag 6. maj kl. 13 fra Ordrup Kirke.

Han elskede luftfart hele sit liv

Tidligere skibsreder i A.P. Møller-Mærsk, Bjarne Hansen, døde i går, torsdag den 25. april, 72 år gammel. Han var fra 1981-97 adm. direktør for Maersk Air og flyselskabets bestyrelsesformand fra 1997-2001. Bjarne Hansen var ved sin død bl.a. bestyrelsesformand for Billund Lufthavn og den danske helikoptervirksomhed Bel Air.

Tidligere skibsreder i A.P. Møller-Mærsk, Bjarne Hansen, døde i går, torsdag den 25. april, 72 år gammel. Han var fra 1981-97 adm. direktør for Maersk Air og flyselskabets bestyrelsesformand fra 1997-2001. Bjarne Hansen var ved sin død bl.a. bestyrelsesformand for Billund Lufthavn og den danske helikoptervirksomhed Bel Air.

NEKROLOG: Der var ingen slinger i valsen, da Bjarne Hansen mere end nogen anden byggede Maersk Air op, og derfor var det dobbelt uretfærdigt, at han måtte tage ansvar i en besynderlig kartelsag og senere fra sidelinjen så sit selskab blive foræret væk. I går sluttede livet for en inkarneret, ægte luftfartsmand.

Af Ejvind Olesen

Man kom ikke tæt på Mærsk Mc-Kinney Møller i hverdagen uden at være topkvalificeret og en ægte tilhænger af rettidig omhu-begrebet. Det skulle også gå meget galt, hvis man helt skulle miste skibsrederens tillid.

Nogle fundamentale kendsgerninger, som prægede arbejdslivet hele vejen igennem for fhv. adm. direktør og reder hos A. P. Møller, Bjarne Hansen, som efter lang tids hård kamp i går, torsdag, måtte give op over for den kræftsygdom, som havde pint og plaget ham i over et år. Han blev 72 år.

Bjarne Hansen døde på Hospice Sankt Lukas efter nogle dages indlæggelse overført fra Rigshospitalet, hvor både han og familien en overgang havde håbet om, at de havde fået bugt med sygdommen.

Godt et år efter, at hans store forbillede, Hr. Møller, faldt bort, var det hans tur. Sygdommen havde sat ind forinden, og selv om Bjarne Hansen kæmpede for at komme ud fra hospitalet og med til begravelsen, måtte han opgive. Senere deltog han sidste år i Danish Travel Award-festen i oktober og i Flyvejournalisternes julearrangement. Det virkede som om, det nu gik den rigtige vej.

Bjarne Hansens placering i dansk erhvervsliv taler for sig selv. Ud over opgaver lige fra skibsrederens forkontor som direktionssekretær og efter perioden fra 1981 til 1997 i Maersk Air, fik han sine betroede poster i rederiet, afsluttende med at være regionchef for det vigtige knudepunkt i Singapore med ansvar for rederiets operationer i Asien.

Han tabte dog aldrig interessen for flyvningen og var indtil sin død formand for Billund Lufthavn og det succesrige danske helikopterfirma Bel Air.

Når man som jeg havde et tæt arbejdsforhold til Bjarne Hansen fra midten af 1970’erne og op til i dag, kunne man ikke undgå at tage del i hans begejstring, når det gik godt. Og komme endog meget tæt på i kartelsagen og før den tid i såvel optakten til samarbejdet med SAS som Finnair.

Synd at sige, at han ruttede med nyhederne, men når man vandt hans tillid, kom man bag kulisserne som de færreste.

Vi var en gruppe af yngre luftfartsjournalister, som ikke kunne blive ved med at deltage i vores ældre kollegers begejstring over monopolet og forsvaret for SAS. Her fandt vi en forbundsfælle i Bjarne Hansen. Var der noget, han kæmpede imod, var det monopoler. Derfor var det også noget af et paradoks, at det skulle blive en alliance mellem Maersk Air og SAS, som skulle føre til store bøder og betyde afgørende ændringer.

Det virkede, som om han havde lagt alle de problemer bag sig de senere år, men dog berørte vi dem flygtigt, når vi mødtes. Men nu uden bitterhed. ”Et ansvar kan ikke gradbøjes,” sagde han altid.

Vi er nok en del, der vil vove den påstand, at hvis Bjarne havde fået lov at fortsætte som adm. direktør for Maersk Air efter 1997, havde flyselskabet eksisteret den dag i dag. Og meget havde set anderledes ud.

Egentlig ville Mærsk Mc-Kinney Møller slet ikke flyve med passagerer, men blot vente på at monopolet for fragtflyvningen blev givet fri. Desto mere prisværdigt var det, at Bjarne Hansen fik det lille flyselskab til at vokse og år efter år give et positivt afkast – lille i A.P. Møller-forstand, stort i luftfart. Da Maersk Air havde jubilæum, viste han mig stolt et personligt brev fra Hr. Møller med indledningen ”De gør det godt, Bjarne Hansen”.

Nu er det hele forbi. Langt tidligere end hans familie, de mange venner og kolleger havde håbet. Hans venlige væsen og glade smil er slukket for altid.

Bjarne Hansen bisættes mandag 6. maj kl. 13 fra Ordrup Kirke.