Højere priser og færre flyvninger

Med brændstofpriserne tæt på rekordhøjde samtidig med, at flyskatter og lufthavnsafgifter stiger justerer flyselskaberne deres kapacitet og frekvenser.

 

Ifølge Association of European Airlines, AEA, er kapaciteten blandt medlemsselskaberne reduceret med 4,6% i første halvår sammenlignet med tilsvarende periode sidste år.

 

Reduktionen kommer efter en kapacitetsstigning på 23% fra 2004 til 2011 på grund af nye flykøb til den stigende efterspørgsel.

 

"Vi har mellem 10 og 20% overkapacitet i Europa, baseret på det udbudte sædeantal”, siger Philipp Goedeking, managing director for AlixPartners.

 

Lufthansa har for eksempel øget kapaciteten med mere end 50% mellem 2007 og 2011, styrket ved overtagelsen af Brussels Airlines og Austrian Airlines.

 

Lavprissegmentet er voksetendnu hurtigere og for eksempel har Ryanair udvidet med 72% flere sæder og easyJet med 59%.

 

Til gengæld er udvidelsen faldet betydeligt i år, hvor Lufthansa blot har øget med 2,3% kapacitet i første halvdel af året, mens IAG har øget med 2,6%. easyJet øgede med 5,9% flere sæder i selskabets første ni måneder af sit regnskabsår.

 

Nogle flyselskaber udfaser sine ældre fly tidligere end planlagt og udsætter leverancen af nye fly, men ingen vil risikere at stå med for lille kapacitet, når efterspørgslen igen stiger.

 

Qantas har aflyst køb af 35 Boeing 787 Dreamliners og bebuder samtidig lukning af tabsgivende ruter, personalereduktioner og nye sparerunder efter sit første underskud i 17 år.

 

Lufthansa har skåret sine planer om kapacitetsudvidelse ned fra 12% til 0,5% og Air France-KLM vil også skære ned trods en nedskæring i kapaciteten på 20% allerede inden krisen.

 

Højere lufthavnsgebyrer og passagerskatter har medført en række lukninger af kortere flyruter, især i Storbritannien på grund af svigtende profitmuligheder.

 

easyJet planlægger at lukke sin base i Madrid på grund af overkapacitet og stigende lufthavnsafgifter, mens Ryanair rutinemæssigt begrunder sine ruteskift med stigende lufthavnsgebyrer og skatter, men har også flyttet kapacitet de seneste måneder fra Spanien til det stigende marked i Polen.

 

Traditionelle flyselskaber, som for eksempel British Airways, henter sin største profit fra langdistanceflyvninger og er derfor presset til at sikre passagerunderlaget gennem indenrigsflyvninger og regionale flyvninger for at fylde sæderne på langdistanceflyene.

 

"Hvis 70-80% af et flyselskabs passagerer skifter til andre af selskabets fly, kan man ikke klare sig uden en vis feeder-trafik”, siger Philipp Goedeking.

 

I et vist omfang ser det ud til at flyselskabernes anstrengelser bærer frugt. Load factor i Europa steg til 82,5% på internationale ruter i juni fra 80,6% året før, oplyser IATA. For indenrigsflyvningerne var stigningen fra 79,8% i juni 2011 til 81,6% i år på grund af færre sæder til rådighed. Tallene fortæller ikke, om flyselskaberne sætter priserne ned for at tiltrække flere passagerer.

 

Tal fra IATA og ICAO viser, at gennemsnitspriserne på globalt plan steg med 1,4% fra 2005 til 2010, mens brændstofpriserne samtidig steg med 40%.

Skrevet af Flemming Juul