Gatwick overvejer ny landingsbane

London Gatwick Airport undersøger mulighederne for anlæg af endnu en landingsbane i en tid hvor kapaciteten er presset.

Lokale aftaler gør, at Gatwick ikke kan anlægge endnu en landingsbane før 2019 og må klare sig med en enkelt bane til sine 34 millioner passagerer årligt.

Alligevel vil Gatwicks ledelse nu tage problemet op til nye overvejelser og vurdere de miljømæssige virkninger af en ny landingsbane, ligesom man vil se nærmere på mulige arealudvidelser og den økonomiske effekt af forskellige løsningsmuligheder.

London Heathrow rammer loftet for sin kapacitet efter den konservativt ledede regering har blokeret for anlæg af en tredje landingsbane. En kommission, der skal undersøge mulighederne for at udvide lufthavnskapaciteten i området, aflægger rapport i 2015 og en midlertidig rapport næste år.

“Der er klare praktiske fordele ved en ny landingsbane i Gatwick i stedet for en tredje bane i Heathrow. Det vil give mindre miljøpåvirkning og have en større effekt på den samlede kapacitet”, siger Gatwicks CEO Stewart Wingate.

I dag er Gatwick en point-to-point lufthavn hovedsageligt benyttet til leisure flytrafik mens Heathrow er et hub hvor en tredjedel af kunderne er transferpassagerer. En ny landingsbane i Gatwick kan gøre den til et internationalt hub.