Fremgang for SAS

Totalt steg SAS koncernens trafik i marts med 9,3% og cabin factor steg til 72,3%. Væksten kommer fra en relativt jævn tilvækst i store dele af trafiksystemet med størst vækst på de lange ruter, som steg 21,8% og hvor cabin factor steg til 79,2%. I marts åbnedes den nye rute København-Shanghai, som har fået en god modtagelse af kunderne.

 

I 2012 vil SAS åbne mindst 28 nye ruter, inklusive flere direkte ruter fra Stockholm til blandt andet Barcelona, Reykjavik og Dubrovnik. Særlig god vækst er også noteret for europæiske ruter til blandt andet Tyskland, Benelux, store dele af Østeuropa samt Storbritannien.

 

”Det er meget glædeligt at flere kunder vælger at flyve med os. De seneste år er SAS kundetilfredshed steget betydeligt og i andet halvår 2011 nåede den det højeste niveau i 11 år. Vi ved at de gerne flyver med os uanset om de rejser på job eller privat og derfor er vi også glade over at kunne tilbyde flere nye destinationer i 2012”, siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Skrevet af Flemming Juul

Fremgang for SAS

Nu vil SAS gennemføre en række initiativer for at sikre, at væksten også bliver lønsom. Blandt andet lanceres flere nye ruter.

 

Forbedringen er fortsat kraftigst på langdistanceruterne, men også trafikken i Europa og Skandinavien vokser. Forretningssegmentet, som er en primær målgruppe, forstærkes på vigtige destinationer og også antallet af rejsende på Economy Extra og Business vokser.

 

Forøgelsen betyder, at SAS’ fly fortsat er vel fyldte og kabinefaktoren voksede i oktober til rekordniveauet 76%. Det modvirker effekten af det prisfald, som har ramt mange nordiske flyselskaber, og i september var gennemsnitsindtægten, RASK, på niveau med foregående år.

 

”Vi ser en positiv udvikling og vil nu tilbyde vores rejsende endnu bedre mulighed for at rejse hvor de vil, når de vil. Vi øger derfor frekvensen og vi åbner nye ruter mellem Oslo og New York, samt mellem København og Shanghai. Med lavere omkostninger og et marked som vokser igen har vi forudsættninger for at vokse lønsomt”, siger John S. Dueholm, SAS konst. koncernchef.

Skrevet af Flemming Juul