Fortsat turismevækst i Sverige

Foto: Henrik Trygg.

Den udenlandske turisme i Sverige voksede med 3,1% i sommerens løb. Med 248 000 flere overnatninger i juni, juli og august og totalt mere end en halv million flere overnatninger hidtil i 2017 fortsætter Sverige fremgangen. 

Ifølge Tillväxtverkets overnatningsstatistik for august steg udenlandske besøgendes overnatninger med 3,1%, hvilket afbøder effekten af, at svenskerne i mindre grad valgte at feriere hjemme.

”At udenlandske turister fortsætter med at strømme til Sverige er utroligt glædeligt og viser, at potentialet for større indtægter fra turisme findes i udlandet. For at skabe en holdbar vækst skal vi tænke langsigtet i markedsføringen. Vi gør meget for at udvikle den globale kommunikation, som skal gøre Sverige interessant for et internationalt publikum”, siger Ewa Lagerqvist, adm. direktør for VisitSweden.

Antallet af overnatninger fra USA steg med 39% i sommeren og ifølge VisitSweden stammer den stigende interesse blandt andet på en større synlighed ved hjælp af anderledes markedsføringskampagner og at store amerikanske medier, som Vogue og Condé Nast Traveler, har inspireret til at rejse til Sverige.

Fra Kina var stigningen 13% eller 20.000 flere overnatninger. Skandinavien er blevet mere kendt som destination for kinesiske rejsende, delvist på grund af fælles indsatser fra de nordiske lande.

Sveriges næststørste udenlandske marked, Tyskland, fortsatte væksten i sommeren 2017 med knap 35.000 flere overnatninger end sommeren før.