Fortsat krise for hoteller og restauranter

Undersøgelsen viser, at når 2010 er overstået, vil branchen kunne se tilbage på et år med en beskeden fremgang i antallet af gæster, men uden at det har betydet en vækst i omsætningen. 41% af Horestas medlemmer forventer flere gæster i 2010, mens 39% venter et fald. Samtidig svarer 43%, at omsætningen vil ligge under sidste år, mens 40% svarer, at den vil ligge over.

”Årsagen til de lave forventninger er, at kunderne er blevet endnu mere prisbevidste”, siger Horestas formand, Jens Zimmer Christensen. ”Vi ser, at flere og flere vælger desserten fra, når de går ud og spiser, eller vælger et billigere hotelprodukt, når de skal overnatte ude. Vi oplever en lille fremgang i antallet af private gæster, mens forretningsgæster stadig bliver væk. Antallet af møder, forretningsmiddage og kurser svinder ind”.

 

Undersøgelsen viser, at der er store forskelle i forventningerne mellem de enkelte delbrancher. Det er blandt hoteller og restauranter, man finder de mest positive forventninger, hvor 51% af hotelvirksomhederne tror på højere omsætning i 2010 end i 2009. Værst ser det ud i feriecentrene, kroerne og kursus- og konferencecentrene. Her forventer henholdsvis 60%, 56% og 53% fald i omsætningen.

 

Udsigterne for 2011 er en anelse bedre, om end væksten forventes at være beskeden. Mere end 60% af virksomhederne tror, at væksten i gæsteantallet og omsætningen vil ligge på mellem nul og fem procent.

Udviklingen vil altså ikke være tilstrækkelig til at kunne hæve hotel- og restauranterhvervets omsætning op på niveauet før krisen.

 

”Det er bekymrende, at vi fortsat har faldende omsætning, mens flere af vores nabolande har fået vendt udviklingen og er tilbage på vækstsporet”, siger Jens Zimmer Christensen. Han begrunder blandt andet udviklingen med, at Danmark har svært ved at konkurrere på prisen. Særligt overfor erhvervslivet, som er blevet langt mere prisbevidst.

 

”I Danmark skal virksomhederne betale ¾ af de 25% moms, når de køber hotel-, restaurant- og konferenceydelser. I alle landene omkring os kan momsen afløftes fuldt ud. Derfor er vores priser altid 19%  højere”, siger Jens Zimmer Christensen, der glæder sig over, at Dansk Folkeparti har taget problemet op i

sit finanslovsforslag.

Skrevet af Flemming Juul