Fokus på Vestnorden

Sekretariatsleder for Danske Rejsejournalister, Aage Krogsdam, til venstre, var ordstyrer da pressecheferne Süsanna E. Sørensen fra visitfaroeislands.dk, Malik Milfeldt fra Greenland.com og Ragnheidur Sylvia Kjartansdottir fra Promote Iceland, iceland.is, forleden gæstede foreningen.

Sekretariatsleder for Danske Rejsejournalister, Aage Krogsdam, til venstre, var ordstyrer da pressecheferne Süsanna E. Sørensen fra visitfaroeislands.dk, Malik Milfeldt fra Greenland.com og Ragnheidur Sylvia Kjartansdottir fra Promote Iceland, iceland.is, forleden gæstede foreningen.

Pressecheferne for turistrådene i Færøerne, Island og Grønland fortalte forleden hos Danske Rejsejournalister, hvordan de markedsfører deres destinationer.

Af Aage Krogsdam

Færøerne, Grønland og Island har flere ting til fælles, som de markedsfører overfor turisterne, nemlig natur, mad og skønne mennesker.

Det fremgik af Danske Rejsejournalisters medlemsmøde forleden, hvor pressechef Susanna E. Sørensen, Visit Faroe Island, og hendes kolleger, Ragnheidur Sylvia Kjartansdottir fra Promote Iceland og Malik Milfeldt fra Visit Greenland i Nordens Hus på Nordatlantens Brygge i København fortalte, hvordan de markedsfører deres destinationer og hvordan de arbejder med medierne.

De tre pressechefer fik hver en halv time til at fortælle om destinationens tilbud og muligheder og om fremgangen for turismen.

Ikke mindst Island og Færøerne har betydelig fremgang, mens det er sværere i Grønland, blandt andet pga. den manglende infrastruktur på den store ø.

For alle tre destinationer lokker naturen. Men også mange muligheder og aktiviteter inden for mad og restauranter, kunst, design m.v. I markedsføringen af de tre destinationer inddrages i større grad de lokale med hver deres specialiteter.

Island har opfundet en slags levende søgemaskine, hvor man skal spørge Gudmundur om alt. 98 pct. af alle, der hedder Gudmundur, bor i Island.

Pressechef Súsanna E. Sørensen fra Visit Faroe Islands talte om, at ”hjemmegæstfrihed” er en vigtig faktor, at Færøerne har ”meget vejr”, (ikke dårligt vejr) om de mange kreative der flytter retur til øerne og skaber kunst, design, litografi, lydstudier, musik og festivaler, ny gastronomi og om de, der fører gården videre i 17. generation. Om vandreture, dykning, kajak, fiskeri og nu også vinmonopol på flere af de 18 øer.

For Færøerne er Danmark det vigtigste marked samt Tyskland, Storbritannien og lidt Italien, og mere USA er på ønskelisten i samarbejde med Islands succes med mange nye flyruter.

Også Grønland regner med at det kan dryppe på dem, både fordi det ligger tæt og øger tilgængeligheden til det store land, som har et stort net af nationale lufthavne, ikke alle lige rentable.

Færøerne inviterer gerne på ture til presse med aftale om afsætning, fra journalister, bloggere og instagrammere.

Projektmanager Ragnheidur Sylvia Kjartansdottir, Promote Iceland, fortalte samme historie, men succesen i Island er endnu mere tydelig. Især de mange flyruter til Canada og USA, der hele tiden øges, gavner landet.

”Island er for de, som vil inspireres, og vi arbejder målrettet med ’den oplyste turist’ mellem 20 og 65 år – de, der ikke følger flokken. Eventyr, rent miljø, bæredygtighed, mystik, kreativitet, kultur og mad er nøgleord. Der er 170 varme kilder. Sidste år havde Island 1 mio. turister og målet er stigning på 4 pct. årligt.

I modsætning har Grønland kun 60.000 turister årligt, fortalte pressechef Malik Milfeldt fra Visit Greenland og tilføjede at landet er fyldt om sommeren. Derfor satses på flere vinterturister og presseture om vinteren ville bliver prioriteret. Også fordi hotelkapaciteten er for lille til flere sommerturister.