’Flyselskaber skævvrider rejsebranchen’

”Skal den frie konkurrence og høje gennemsigtighed stadig karakterisere rejsebranchen i fremtiden, må der sættes ind over for flyselskabernes ufine metoder”.

Det er kort fortalt budskabet fra en række europæiske rejsebureauforeninger, som nu kræver handling fra EU-kommissæren for transport, Violeta Bulc. Rejsebureauerne mener, at flyselskaberne bruger deres størrelse til at hæve priserne, og det koster i sidste ende forbrugerne, lyder budskabet.

Den frie konkurrence er truet, hvis man skal tro en samlet europæisk rejsebureaubranche. I et åbent brev til EU-kommissær for transport, Violeta Bulc, fortæller de, at de store flyalliancers ageren truer rejsemarkedet og dets kunder.

”Vi står i en situation, hvor flyselskaber med magt forsøger at tvinge forbrugerne til at bestille direkte hos dem. Det kan medføre et marked, hvor vi ser langt mindre udbud af operatører, og omkostningerne ryger i sidste ende videre til forbrugerne”, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

”Ser vi stille til, mens flyselskaberne udøver deres magt over for rejsebureauerne, så ender vi et marked, hvor man er tvunget til selv at planlægge sine rejser. Og det går ud over dem, der gerne vil have den sikkerhed og ekspertise, der følger med at købe rejser hos bureauer, herunder sikkerhed for at man køber til den billigste pris. Her er man dækket af Rejsegarantifonden, og man kan komme igennem til en medarbejder, der kan hjælpe og rådgive en, når flypersonalet for eksempel strejker”, siger Lars Thykier.

Han vurderer, at flyselskabernes adfærd er et forsøg på at designe uigennemsigtige købsforløb, hvor kunderne ikke kan sammenligne priser mellem de forskellige udbydere: ”Jeg mener, at flyselskaberne udnytter deres monopollignende tilstande til at sætte sig på udvalgte afgange. De udviser ingen interesse i at konkurrere på hverken gode priser og ordentlig service. Det er det budskab, som vi nu har argumenteret for i det åbne brev til kommissæren”.

Foreningernes budskab til EU-kommissæren lyder, at hun har værktøjerne til at forhindre, at flyselskaberne på uretfærdig vis promoverer egne produkter til skade for forbrugerne og hæmmer den frie konkurrence ved at skabe monopollignende tilstande. Et budskab, som rejsebureauforeningerne flere gange understreger, at de har forsøgt at komme igennem med over en årrække til kommissionen.