Flyselskaber bruger enorme summer på stole

Foto: rockwellcollins.com

For at tiltrække erhvervskunder lægger flyselskaber verden over kæmpe summer på de rigtigt indrettede luksussæder. Prisen pr. fly runder millioner af dollars, skriver Wall Street Journal.

Rejsende på business er stadig flyselskabernes store indtægtskilde og selskaberne gør adskilligt for at fastholde dem. Den seneste generation af flysæder kan ændres til hele senge med underholdningssystem på 15-tommers TV med hundreder af kanaler. Nogle sæder kan bygges sammen og adskilles til mini-suiter med dobbeltseng.

”Det er blevet et vigtigt konkurrenceparameter for flyselskaberne”, siger Kelly Ortberg, adm. direktør for flysæde-producenten Rockwell Collins.

Men det koster! De omtalte sæder bliver hele tiden mere komplekse og kan i dag bestå af omkring 5.000 dele. Udvikling og sikkerhedstests er med til at skrue priserne i vejret.

Fremstillingen af et sæde kan variere fra 50.000 til 500.000 dollars – altså op til tre millioner kroner.

Prisen for at udruste businesssektionen i et større passagerfly løber let op i 20 millioner dollars, svarende til 125 millioner kroner.