FlyNiki’s 49,8% salg styrker airberlins økonomi

airberlin-a330-200-mia-rfOneworld-medlemmet airberlin har solgt 49,8% af sit østrigske datterselskab FlyNiki til Etihad for 300 millioner Euro, og giver det tyske selskab en eftertragtet økonomisk indsprøjtning.

Airberlin, der havde et underskud i tredje kvartal på 45,6 millioner Euro, kalder salget en vigtig milesten i omstruktureringen af selskabet.

“Transaktionen forenkler vores forretning, reducerer risikoen ved sæsonbetonede destinationer og forbedrer vores finansielle position. Lidt efter lidt ændrer vi airberlin til et netværksselskab med fokus på indenrigs- og regional trafik for at feede vores to langrute-hubs i Berlin and Düsseldorf,” siger CEO Stefan Pichler.

I september overdrog selskabet 40 Airbus A320 til Lufthansa Group og reducerede antallet af ansatte med 1.200. Som led i FlyNiki transaktionen, justerer airberlin sit europæiske netværk til at koncentrere sig om helårlig forretningstrafik på det tyske marked, i Italien, i de nordiske lande og i Østeuropa.

Fra starten af sommerfartplanen 2017 vil airberlin flytte slots til FlyNiki vedrørende sydeuropæiske destinationer, som Kanarieøerne og Madeira, Nordafrika og Tyrkiet.

airberlin stopper sine kostbare wet-lease aftaler for 14 TUIfly, som overflyttes til den planlagte European Leisure Airline Group, som drives af TUI Group og Etihad Aviation Group.

airberlin fastholder sine langruter med otte destinationer i USA og Caribien, samt Abu Dhabi.