Det fremgår af en undersøgelse fra hotels.com, der bygger på en markedsundersøgelse blandt 1.162 danskere. 41% af de adspurgte regner med at bruge stort set samme beløb som sidste år, mens kun 19%
forventer at bruge færre penge end sidste år.
Til sammenligning brugte danskerne lige så mange penge på ferie i 2010, som de gjorde i 2009. Den kurve er altså vendt nu, hvor danskerne har en forventning om, at bruge flere penge på ferie i 2011 end i de foregående år.
Særligt de unge under 30 forventer at bruge flere penge på ferie i 2011. Her stiger ferieforbruget for hele 52% af de unge under 30 år. Kun 22% venter at bruge færre penge på ferie i år.
Børnefamilierne er til gengæld dem, der forventer at bruge færrest penge i 2011. Kun 37% øger feriebudgetterne, mens 62% venter at bruge færre eller lige så mange penge på ferie i 2011, som de gjorde sidste år.
Ifølge Nigel Pocklington, der er adm. direktør for hotels.com, mener, at det er et godt tidspunkt, danskerne har valgt:
”Danskerne kan få meget ud af deres ekstra ferieforbrug, for hotelpriserne er fortsat helt i bund. Selv om vi har set, at priserne stabiliserede sig i første halvår 2010, er gennemsnitsprisen på et hotelværelse stadig lavere, end den var for seks år siden”.