Home Nyheder Falsk øko-reklame hos Choice

Falsk øko-reklame hos Choice

0
SHARE

Det er norsk TVs – NRKs – Forbrugerinspektørerne (FBI), der har testet morgenmaden på Choice gennem uanmeldte besøg på ti Choice-hoteller over hele Norge. Formålet var at undersøge om hotellerne lever op til garantien om en fuld økologisk morgenmad til gæsterne.

Hotelkæden har satset stort på sin miljøprofil. Blandt andet hævder hotelkæden at man satser på økologisk mad på alle 170 Choice-hoteller. Allerede for to år siden lancerede kæden den fulde økologiske morgenmad på alle hotellerne i kæden.
Ifølge kæden selv betyder det, at der skal være økologiske alternativer at finde på morgenbuffet’en indenfor brød, pålæg, æg, morgenmadsblandinger, drikkevarer og kaffe på alle hotellerne.

FBI inspicerede morgenbordet ved uanmeldte besøg på ti tilfældigt valgte Choice-hoteller over hele Norge. Men det faldt ikke heldigt ud for øko-satsningen. Der blev ikke serveret en fuld økologisk morgenmad i tråd med markedsføringen på noget af de ti hoteller som blev besøgt. Nyåbnede hotel Folketeateret i Oslo er et af Choice-hotellerne som faldt mest igennem i testen med blot fire økologiske produkter på buffet’en, da FBI  besøgte stedet; æg, mælk, youghurt og et glas med honning.

FBI tog kontakt med Choice-kæden, efter at have gennemført testen på de ti hoteller. Redaktionen spurgte om man måtte se nærmere på den økologiske morgenmad på netop hotel Folketeateret. Da Choice-ledelsen inviterede FBI til at filme på hotellet nogle dage senere, var buffet’en ikke til at kende igen. Grønne skilte med økologisk mærkede varer var på plads over hele buffet’en, og maden var betydeligt bedre på alle måder end den FBI havde oplevet ved tidligere besøg, oplyser FBI.

Skrevet af Flemming Juul