Fagforening vred over Boeing-jobs til Kina

737 Max; Renton Factory; 1st 737 Max on line; Aerial View from Front; K66444-03Den største fagforening hos Boeing, der har 35.000 medlemmer, er utilfreds med, at flyfabrikken vil åbne anlæg i Kina, hvor Boeing-fly bl.a. skal males inden de afleveres til kinesiske flyselskaber.

Boeing har lovet fagforeningen, International Association of Machinists District 751, at der ikke eksporteres jobs fra Seattle-området til Kina. Men Boeing vil gerne give nogle indrømmelser til Kina til gengæld for at få mange tusinde flyordre de kommende år.

”Det er en bitter pille at sluge, at se vores arbejdspladser blive brugt som forhandlingsbrik,” siger fagforeningens formand, Jon Holden, ifølge Reuters. Han har fået at vide fra Boeing, at det arbejde, der muligvis fremover skal laves i Kina, omfatter den sidste færdiggørelse, herunder malerarbejde. Arbejde der i dag udføres ved Renton-fabrikken ved Seattle.

Boeing og Airbus leverer i dag ca. lige mange nye til kinesiske selskaber – for 20 år siden havde Airbus kun seks procent af det kinesiske marked. Men i 2008 åbnede Airbus en samlefabrik i Kina, der skruer fly fra Airbus A320-familien sammen.