Højhastighedstog vinder frem

Højhastighedstoget Eurostar vil i dag officielt skære 20 minutter af rejsetiden fra London til destinationer på kontinentet, og dermed vil man på bare 2 timer og 15 minutter kunne komme fra den britiske hovedstad til Paris.

AirFrance har allerede måttet næsten halvere sine daglige afgange fra Paris til London Heathrow, ligesom flyselskaber i en stribe andre europæiske lande har måttet sande, at de på korte og mellemlange strækninger i stigende grad bliver overhalet af jernbaneselskaber, der med stor succes har formået at forkorte rejsetiden for deres passagerer.
                                  
Der er flere grunde til, at den gammeldags opfindelse om at køre på skinner er på vej til at få en renæssance, til trods for at selv de hurtigste tog stadig kører langsommere, end flyvemaskinerne flyver.
For det første slipper man for en tidskrævende rejse ud til lufthavnen med tilhørende besværligheder for at komme gennem check-in, bagageregistrering, stadig strammere sikkerhedskontroller samt risikoen for at skulle vente på sin bagage ved ankomstdestinationen.
For det andet er højhastighedstogene langt mindre udsatte i tilfælde af dårligt vejr og dermed mere punktlige og pålidelige end fly.
Sidst, men ikke mindst, står politikere med bekymringer for øget CO2-udslip klar med offentlige støttekroner. På en nylig miljøkonference i Paris blev den franske regering, virksomheder og ngo’er således enige om, at landets net af TGV-skinner i miljøets navn skal forlænges fra de nuværende cirka 1.500 km til 3.500 km i 2020.

(Berlingske Tidende, d. 14. november, 2007)

Skrevet af