Home Nyheder EU giver adgang til mere statsstøtte til lufthavne

EU giver adgang til mere statsstøtte til lufthavne

2
SHARE
EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Landene i EU får større muligheder for at give statslig støtte til små lufthavne, havne, kultur- og sportsanlæg. EU-kommissionen besluttede onsdag at forenkle statsstøttereglerne på disse områder.

”Dagens ændringer sparer EU-landene tid og problemer når de investerer samtidig med, at konkurrencen opretholdes”, siger EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

”Kommissionen kan dermed fokusere på statsstøtte, som påvirker konkurrencen på de indre markeder mere – vi kan være ‘store på store sager og små på småsager.’”

Regelændringen tillader statslige investeringer i regionale lufthavne med op til tre millioner passagerer årligt uden nogen statsstøttekontrol fra kommissionen. Det gælder 420 lufthavne rundt om i EU. Desuden kan EU-landene dække driftsomkostningerne for små lufthavne med op til 200.000 passagerer årligt.

Regler forenkles og grænserne forhøjes også for kultur- og sportsarenaer med flere anvendelsesområder.

2 COMMENTS

  1. Ryanair må klappe i hænderne.

    Ukontrolleret statsstøtte til lufthavne med op til 3 mio passagerer om året. Så er det nemmere at give Ryanair gratis handling og landinger.

    Vi må bare konstatere at EU ønsker statsstøtte til firmaer, der ikke betaler noget tilbage til staterne udover vækst. Samtidig er man med til at afskaffe de firmaer, der rent faktisk yder til de samfund, de opererer i.

  2. Nu bliver EU beslutningen fra 2013 så i realiteten omstødt.

    Socialisten Hr. Almunía ville have konkurrence og fik indført at subventionerne skulle udfases inden udgangen af 2023. Den angiveligt liberale Fru Vestager får så genindført støtten til ikke blot vigtige miniputlufthavne som Rønne, Visby og andre små lufthavne på øer; men også til større lufthavne, som med underskud nu kan undergrave nærliggende, bedre beliggende, profitable lufthavne.

    D.v.s. Aarhus kan få statsstøtte eller opføres vest for Aarhus, eller Randers kan udvides.
    Midtjylland kan også få stats eller regionalstøtte.

    Resultatet bliver mindre overskud i Billund og Aalborg og
    disse lufthavne kan ikke vokse sig så stærke så hurtigt som de burde.

    En dårlig dag for det indre marked og markedskræfterne.

Comments are closed.