Dyre billetter vil skræmme kunder væk

SAS har fået et blodrødt underskud i første kvartal, der tvinger selskabet til at iværksætte en ekstraordinær hestekur på omkring 900 mio. kr.

300-400 mio. kr. skal i den nye spareplan hentes på at hæve billetpriser, og det kan få passagertallet til at falde i det skandinaviske flyselskab, skriver Børsen i dag. Konkurrenterne udbyder masser af billige flysæder, som vil kunne lokke passagererne væk fra de høje billetpriser i SAS.

”Det er svært at forestille sig, at SAS kan hæve priserne, uden at det går ud over antallet af passagerer,” siger analytiker Lars Heindorff fra finanshuset ABG Sundal Collier.

Også kunderne i SAS vælger at holde alle kort åbne efter den nye spareplan.
”Det kommer ikke til at påvirke Profil Rejser økonomisk. Når sådan noget sker for en leverandør, har vi heldigvis andre samarbejdspartnere, der kan betjene vores kunder. Vores loyalitet over for SAS vil fortsætte, men kunderne er vigtigst for os som rejsebureau,” siger Xenia Lund, produkt- og marketingschef i Profil Rejser.

Adm. direktør i SAS, Mats Jansson, mener dog, at de forhøjede billetpriser er en nødvendighed – også selv om flere kunder vil fravælge SAS.
”Jeg tager den risiko, at højere priser kan gå ud over toplinjen. I den nuværende periode har vi mere fokus på bundlinjen i forhold til toplinjen. Det er jeg tvunget til at gøre,” siger adm. direktør i SAS, Mats Jansson.  

Skrevet af Simon Jørgensen