DSB tjener stort på de billet-løse

Ikke mindre end 118,2 millioner kroner kom der ind i DSBs kasse gennem kontrolafgifter til passagerer uden billet.

432 gange i døgnet – eller ca. en gang hvert tredje minut – bliver der i gennemsnit udstukket betalingskort for kontrolafgifter til togpassagerer uden gyldig billet. I 2011 blev det til 157.604 kontrolafgifter, viser en forespørgsel, som ekstrabladet.dk har rettet til DSB.

Taksten blev i 2010 sat op fra 600 til 750 kroner og ifølge forretningschef Marianne Mygind fra DSB ombord salg opvejer det ikke de indtægter, DSB går glip af ved at folk lader være med at købe billetter. DSB vil hellere sælge billetter til kunderne.

Også Københavns Metro kradser mange penge ind på kontrolafgifterne. I 2011 blev det til 70.000 af slagsen og med en takst på 750 kroner bliver det til 52,5 millioner kroner på årsbasis.

De 750 kroner kan være en voldsom belastning for økonomien hos nogle af DSBs kunder, og det har medført en lempet politik, idet man godt er klar over, at folk i virkeligheden oftest har forsøgt at betale.

”Derfor får man første gang får en advarsel og slipper med at betale 100 kroner plus billettens pris. Bliver man så bliver taget uden billet igen indenfor 12 måneder, får man en kontrolafgift på det fulde beløb”, siger Marianne Mygind.

39.204 kontrolafgifter stammer fra S-togene og 118.400 fra regional-, interregional- og intercitytog.