Design af oplevelser for alle sanser

Jo flere sanser, der stimuleres på samme tid, jo større og mere virkningsfuld bliver oplevelsen. Springet fra stumfilm til talefilm er et klassisk eksempel. Interaktiv kunst et andet, mere aktuelt eksempel. I dag skal vore sanser stimuleres så meget som muligt, og helst skal alle fem sanser inddrages. Men hvor langt kan man gå, når nye oplevelser og attraktioner skal designes?

Direktør Jens Ørnbo, rådgivningsvirksomheden 3rdDimension, er hovedtaler ved en heldagskonference, som bl.a. beskæftiger sig med dette spørgsmål. Han er en internationalt kendt kapacitet inden for oplevelsesøkonomien og medforfatter til bogen ’Oplevelsesbaseret kommunikation’. Han holder et oplæg med titlen ’Den sensitive identitet – hvorledes påvirker vi gæsternes sanser optimalt?’.

Konferencen henvender sig til folk fra turismebranchen og oplevelsesindustrien.

Per Elkjær, direktør for event-bureauet Servusgruppen samt bestyrelsesformand i ’Slottet i Horsens’, fortæller om de overvejelser, der ligger bag brugen af Horsens Statsfængsel til events.

På konferencen vil institutleder Mai Britt P. Jacobsen, Institut for Dansk Detailhandel, og projektmedarbejder Bo Sybrandt Hansen, Videncenter for Turisme og Oplevelsesindustri, lancere et nyt VTO-værktøj til måling af virksomhedernes sanseprofil.

Endelig vil udviklingschef i NyX Forum, Anja Søholm, komme med et oplæg om, hvordan vi kan nydesigne vore attraktioner.

Skrevet af