Home Nyheder Den ’pefekte flyvning’

Den ’pefekte flyvning’

0
SHARE

Det var en kommerciel flyvning med Air Canada, som kombinerede brugen af et topmoderne fly drevet med alternativt brændstof og med avanceret flyledelse. ’Perfekte flyvninger’ har potentiale til at reducere CO2-udslippet med over 40%.
 

Flyvningen var den anden i en serie på fire flyvninger på biobrændstof. Med på flyet var blandt andre generalsekretær for International Civil Aviation Organization (ICAO), Raymond Benjamin. Han er på vej til Rio de Janeiros FN-konference om bæredygtig udvikling – Rio +20 – fra 20. – 22. juni.

En ’perfekt flyvning’ kombinerer de bedste drifts- og miljømæssige metoder, som findes i dag: Det mest miljøeffektive fly i sit markedssegment, en bæredygtig biobrændstofblandning (50% brugt madolie), optimerede ruter og flyhøjder. I samarbejde med luftfartsmyndighederne fløj Airbus A319 mandag den direkte vej, med den mest effektive vertikale flyprofil og benyttede desuden en såkaldt grøn indflyvning ved landingen i Mexico City.

 

Flere miljøeffektive forhold kom i brug, som taxiing på jorden med blot en motor, udvendig rengøring for at mindske luftmodstanden, let kabineudrustning og tilpasset trafikledelse.

 

”Dagens flyvning med Air Canada viser, at flybranchen har store muligheder for at reducere ud­slippet og gennemføre mange flere ’perfekte flyvninger’. For at ’perfekte flyvninger’ skal blive standard i den kommercielle flytrafik kræves der nu en politisk vilje til at skabe incitament for at opskalere brugen af bæredygtigt brændstof og fremskynde moderniseringen af trafikledelses­systemerne. Vi behøver en klar støtte fra regeringer og alle berørte parter i branchen for at komma forbi de begrænsninger, som til dagligt lægger os hindringer i vejen”, siger Airbus adm. direktør og koncernchef Fabrice Brégier.

Skrevet af Flemming Juul