Home Nyheder Debat om Norwegian i Washington DC

Debat om Norwegian i Washington DC

4
SHARE
Norwegians topchef Bjørn Kjos.
Norwegians topchef Bjørn Kjos.

Repræsentanter fra begge sider i striden om Norwegian Air International (NAI) bliver hørt i Washington DC i håb om at overbevise US Department of Transportation (DOT) om enten at tillade eller forbyde NAI at flyve transatlantisk fra EU til USA.

CEO for Norwegian Air Shuttle, Bjørn Kjos besøger USA’s hovedstad for offentligt at argumentere for tilladelse til Norwegians Irland-baserede langrute datterselskab NAI, som i februar søgte DOT om tilladelse til at flyve mellem USA og EU.

“NAI vil tilbyde de rejsende en ny lavprismulighed, som yder en prisvindende service til nye og underbetjente destinationer med nye amerikansk byggede Boeing 787 Dreamliners,” vil Bjørn Kjos argumentere.

“DOTs godkendelse af NAIs ansøgning er den sidste barriere, der står i vejen for at opfylde de amerikanske kunders ønsker”.

Sammenslutningen af amerikanske piloter (ALPA) er imod en godkendelse af NAIs lavprisflyvninger og havde onsdag forsamlet en stribe piloter på Capitol Hill for at presse medlemmerne af Kongressen til at afvise NAI.

“USAs og EUs lovlydige flyselskaber følger reglerne på den globale markdsplads – det er fair konkurrence”, siger ALPAs præsident Lee Moak. “I modsætning hertil er NAIs model at omgå beskæftigelse- og skattelovene i et direkte angreb på det fair marked.”

4 COMMENTS

  1. Hvor lenge skal denne farsen vare? Oppførselen til ALPA er helt håpløs . Nå må denne fagforeningspampen Lee Moak, snart dempe retorikken og sine løgner om Norwegian. Kanskje de snart skulle fokusere på sin egen virksomhet?

    • Ja helt enig. Nu må det høre op, og USA må vise vejen frem og afvise NAI’s ønske om særbehandling, ret til dumping af arbejdsforhold og særstatus når det drejer sig om konkurrenceforvridende optræden. HELT enig Jan. NAI har intet at gøre i et frit marked hvor man skal konkurrere på lige vilkår!

  2. Hvad undrer mig er at offentligheden ikke opfatter det paradokse i at USA virkeligt har svært ved at godkende NAIs måde at drive forretning på. I landet, hvor “money talks” vil man ikke bare sådan lige godkende NAIs forretnings model, ikke engang selvom Norwegian har købt hundredevis af fly fra USA… hmmm noget er virkeligt råddent i deres måde at drive forretning på…

Comments are closed.