DAT i retten med norsk ministerium

I dag, mandag, mødes DAT – Danish Air Transport – og det norske transportministerium i retten. Årsagen er en tvist om ministeriets krav om brug af indflyvningssystemet Scat-1 på de regionale udbudsruter.

Scat-1 giver flyets autopilot styringssignaler hvert halve sekund så flyet ledes ind til landing med op til 10 cm nøjagtighed, skriver boarding.no.

”Vi er enige i, at dette udstyr er udmærket, men det er Widerøe som ejer hele udstyret”, siger DATs chef Jesper Rungholm til avisen Nordlys.

Problemet er, at Scat-1 er gået ud af produktion og kun benyttes af Widerøe.

DAT og Widerøe kæmper om de regionale udbudsruter i de nordligste Norge og transportministeriet kræver, at det selskab, som skal drive rutenettet i nord, skal have dette system installeret fra dag ét – 1. april 2013.

”Det vil tage os fem til otte måneder at installere det”, siger Jesper Rungholm, som i retten vil stille krav om, at dette punkt ændres i udbudskriterierne til, at udstyret skal være på plads ’hurtigst muligt’.

Hvis ministeriet ikke vil ændre kravene, mener DAT, at det er et klart signal om, at den norske regering favoriserer Widerøe.

”Det vil i så fald betyde, at den ikke ønsker andre selskaber end Widerøe”, siger Jesper Rungholm.