Home Nyheder ’Danske rejseledere betyder rigtig meget’

’Danske rejseledere betyder rigtig meget’

1
SHARE

GuiderHos Århus Charter forstår man ikke Apollo Rejsers udmelding forleden om, at danske rejseledere ikke betyder noget for chartergæsterne.

”Det er muligt, at det for kunderne hos Apollo Rejser ikke betyder noget med danske rejseledere, men det gør det bestemt for vores gæster”, siger bureauchef og medejer hos Århus Charter, Henrik G. Jensen, der er mildt sagt forundret over, at en konkurrent i forrige uge kunne konkludere, at danske rejseledere ikke betyder noget, når man er på charterferie.

Det var nemlig én af konklusionerne i en undersøgelse, som Apollo Rejser havde foretaget blandt 1.000 danskere. Her mente 64%, at hotellets beliggenhed var afgørende i deres valg af hotel, og 61% havde også prisen som et afgørende parameter. Kun 8% rangerede et dansktalende personale og/eller danske rejseledere som vigtigt, når de skulle vælge rejsebureau og destination.

Netop trygheden ved dygtige danske rejseledere har været et af Århus Charters kendemærker siden begyndelsen i 1988. Og her mærker man en helt anden begejstring hos kunderne for, at gæsterne møder danske rejseledere.

”I de 28 år, Århus Charter har eksisteret, har der altid været garanti for, at alle gæster bliver mødt af dansktalende rejseledere på rejsemålet ved ankomst i lufthavnen, på vej til og fra hotellet, på alle destinationer og på alle udflugter. Vores rejseledere er vores synlige frontmedarbejdere, som kan træffes to gange dagligt på gæsternes hoteller og på telefonen 24 timer i døgnet, hvis gæsterne har behov for at komme i kontakt med dem. Som ekstra service kontakter de desuden gæsterne inden ankomst på rejsemålet, og ofte vender gæsterne tilbage til lige netop den destination, hvor deres favorit-rejseleder befinder sig. De er om nogen med til at skabe en positiv helhedsoplevelse både før, under og efter ferien”, fortæller Henrik G. Jensen.

Han pointerer samtidig, at det netop er de dansktalende guider, som langt hovedparten af gæsterne fremhæver, når Århus Charter evalueres i et elektronisk spørgeskema af deres gæster, og når de bedømmes på bl.a. det uafhængige forbrugerindeks Trustpilot. Både rejseledernes danske sprog, deres synlighed, deres engagement og deres viden om lokale forhold på destinationen.

”Godt og vel 90% af vores gæster nævner vores dansktalende rejseledere som noget trygt og godt og som en af grundene til, at de netop vælger os som rejsebureau, så derfor vil vi aldrig gå på akkord med et parameter, som betyder så meget for så mange”, fastslår Henrik G. Jensen, som erkender, at pris og hotellernes kvalitet, beliggenhed og faciliteter naturligvis stadig er vigtige parametre, når destination og hotel skal vælges.

1 COMMENT

  1. Rejse branchen er blevet meget mere segmenteret de senere år, da der er flere der rejser og der er flere bureauer.
    I “gamle dage” rejse hele familien Danmark med de samme 4-5 bureauer og så var både småbørns familier, pensionister og opdagelses rejsende med caravellen til Spanien, eller hvor de nu tog hen.
    I dag er nogle bureauer, som for eksempel, Apollo og Spies, blevet til bureauer der hovedsageligt tager sig a børnefamilier og andre folk der bare vil dase ved poolen, mens andre bureauer, som for eksempel Århus Charter og Bravo Tours tager sig af det segment der gerne vil have trygheden ved en dansk rejseleder. Det publikum er ofte det lidt ældre.

    Og så er der alle dem der er meget videre begærlige når der kommer til at have en rejseleder der ved meget om destinationen og der er en stor gruppe af mindre bureauer der tager sig af det publikum.
    Jeg kan i flæng nævne, Albatros, Kulturrejser Europa, Risskov og Best Travel og der er mange flere.
    De danske rejsende er simpelthen meget bedre serviceret end i gamle dage, hvor der ikke var ret meget andet end det samme produkt til hele flokken og det er godt for både gæsterne og os der arbejder i branchen. Jeg har det personligt fint med at den traditionelle charter guide er på tilbagetog, for det rykker bare flere af de viderebegærlige rejsende over til de mindre ekspert bureauer som betaler os rejesledere en løn vi kan leve af.

Comments are closed.