Dansk turisme i digital revolution

Flere af oplevelsesøkonomiens brancher har allerede taget turen og nu er turen kommet til turistbranchen, der skal bruge digitaliseringen som en mulighed for at forny rollen som turismeaktør, styrke dialogen med turisterne og forbedre service og værtskab.

 

Som et led i denne udvikling har Dansk Turismefremme etableret Netværket for Fremtidens Turismefremme, der starter 24. oktober og består af 25 turismeudviklingsorganisationer fra hele landet. Netværket, der er et samarbejde mellem Dansk Turismefremme og Innovation Lab, har til formål at tilbyde et kompetenceløft til branchen, nytænke opgaver og gøre erhvervet mere innovativt.

 

Digitaliseringen og forbrugerens nye måder at søge informationer på udfordrer det fysiske møde med gæsten og dermed også turismeorganisationernes gæsteserviceopgave. Udviklingen betyder, at turistservicen er nødt til at være synlige på de digitale platforme.

 

”Netværkets konkrete ambition er at skabe en helt ny turismefremmebranche i Danmark. Vi har sat netværket i søen, fordi vi ønsker at gå i front i forhold til at udvikle og fremtidssikre vores medlemmers fremtid og virke,” siger Dansk Turismefremmes formand Anne-Mette Knattrup. Formålet er desuden at gøre de deltagende organisationer til digitaliseringseksperter, så de kan hjælpe deres lokale samarbejdspartnere.

 

Netværket er udviklet i samarbejde med Innovation Lab og støttes af Oplevelsernes Academy.

Skrevet af Flemming Juul