Home Nyheder Dansk turisme er i vækst, men skal blive endnu bedre

Dansk turisme er i vækst, men skal blive endnu bedre

0
SHARE
Troels Lund Poulsen.
Troels Lund Poulsen.

Både 2014 og 2015 var rekordår, men vi halter efter vores konkurrentlande på en række områder, viser en statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne.

Sidste år var der 49,1 millioner overnatninger – det højeste antal nogensinde og en vækst på knap 5%. i forhold til året før. Flere konkurrerende lande har oplevet større vækst, og derfor skal indsatsen styrkes.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen: ”Turismen er et uhyre vigtigt væksterhverv, og der er gode muligheder for yderligere vækst i omsætning og beskæftigelse, hvis vi får del i den internationale vækst. Derfor er det vigtigt, at vi styrker vores indsats og arbejder på at forbedre de forhold, hvor vi halter bagefter.”

Status viser, at selv om turisterne overordnet er tilfredse med deres ferie i Danmark, er tilfredsheden lavere på en række områder, end når turisterne holder ferie i vores konkurrerende lande. Det gælder blandt andet i at skabe værdi for pengene og sikre et bredt udvalg af seværdigheder og aktiviteter.

”Vi forventer at opleve vækst i antal overnatninger, men det kræver attraktive produkter og oplevelser, og at vi samtidigt skruer op for væksten i overnatningskapacitet. Det er nogle af de udfordringer, vi i regeringen tager fat på i den nationale turismestrategi, vi planlægger at lancere til sommer,” siger Troels Lund Poulsen.

Kyst- og naturturismen er det største forretningsområde, men væksten mangler, mens der samlet set er fremgang i dansk turisme.

I 2013 gav turisme en omsætning på 91,9 milliarder kroner og 111.500 arbejdspladser. Næsten halvdelen blev skabt i kyst- og naturturisme uden for de fire største byer og er med 74% af overnatningerne det største forretningsområde. Mens der i en årrække har været betydelig vækst i storbyovernatninger og erhvervs- og mødeovernatninger, mangler væksten i kyst- og naturturismen.

Troels Lund Poulsen: ”Den globale konkurrence er hård. Det er vigtigt, at vi gør en aktiv indsats for at styrke mulighederne i vores kystnære områder. Her kommer bl.a. ændringer af planloven til at få betydning, ligesom de projekter som nu kan gennemføres under forsøgsordningen for kyst- og naturturisme.”

Ti kommuner står for 45% af den samlede turismeomsætning. Det er dels storbykommuner som København, Aarhus og Aalborg, men også kystdestinationer som Ringkøbing-Skjern, Varde og Bornholm.