København skal med i kulturbyernes superliga

Det er konklusionen i Wonderful Copenhagens netop offentliggjorte eventstrategi for København 2007-2009. Eventstrategien ‘Copenhagen Live’ lægger op til, at København manifesterer sig som en af Europas kreative byer, der fokuserer på at tiltrække flere og større internationale begivenheder.

Fortsat udvikling af årligt tilbagevendende begivenheder i samarbejde med byens kulturelle netværk bliver også prioriteret højt i strategien. Det samme gør alliancen med sponsorvirksomheder, der gerne vil gøre noget ekstra for København og dens oplevelsesscene. Derudover lægges der op til, at byens infrastruktur, der er forudsætningen for en aktiv kulturby, og for at hovedstaden får en position i den globale storbykonkurrence, styrkes.

”Efterhånden er det i højere grad enkeltstående begivenheder end kendte bygningsværker og monumenter, der placerer de forskellige kulturbyer på verdenskortet. Jazz Festivalen og Roskilde Festivalen har allerede et godt tag i det internationale publikum, men skal København opnå en plads i superligaen blandt Europas kulturbyer, ser vi det som en tretrinsraket, der udgør et beløb på 20 mio. kr. i 2007, 22 mio. kr. i 2008 og 25 mio. kr. i 2009. Det ikke penge, vi kan rejse alene. Vi ser det som en nødvendig fælles indsats fra private virksomheder, Wonderful Copenhagen, Københavns Kommune og andre offentlige parter, der alle har byens oplevelsesøkonomi, som deres fælles interesse,” siger Lars Bernhard Jørgensen, adm. dir. i Wonderful Copenhagen.

Skrevet af