CPH fast base for Transavia

Det siger Transavias næstkommanderende, Willem Hondius, til Berlingske Business, men selskabet imødeser hård konkurrence.

 

De 16 annoncerede ruter ud af København er blot en start, for selskabet har planer om at runde to millioner kunder inden 2015, og hvis det lykkes, bliver Transavia en af lufthavnens vigtigste aktører. Målet i år er 570.000 passagerer.

 

Ifølge Willem Hondius passer Transavias strategi med både charter- og individuel trafik godt til det danske marked. 60% af sæderne bruges typisk af charterturister, hvor Transavia bl.a. samarbejder med Bravo Tours, Sun Tours og Kilroy.

 

Forudsætningen for væksten i København er et dansk datterselskab med 150 ansatte, som skal vokse til 300 ansatte.

 

Men andre flyselskaber har store planer for deres flytrafik i København siden Sterlings konkurs. Norwegian og Cimber satser stort og samtidig er EasyJet kommet med nye afgange til London. Den hårde konkurrence har fået Transavia til at droppe ruten til Alicante og satse mere på andre ruter.

 

Skrevet af Flemming Juul