Costa Cruises satser på Skandinavien

Direktør Ralph Remkes, der siden starten af 2016 har været general manager Costa Group Benelux & Scandinavia.

Krydstogtferier er i stor vækst, og direktør Ralph Remkes fra Costa Group forventer en fordobling i antal passagerer fra Skandinavien over de næste tre år.

“Der er store muligheder i markedet. Det skulle være muligt at nå op på 90.000 passagerer fra Danmark pr. år indenfor de næste tre år. Lige nu er det på 35.000 for markedet generelt,” siger direktør Ralph Remkes, der siden starten af 2016 har været general manager Costa Group Benelux & Scandinavia.

Han er ombord på Costa Mediterranea ved Oceankaj i forbindelse med et pressemøde, som led i deres nye marketingstrategi.

Ifølge den internationale organisation for krydstogtrederier, CLIA, vil knap 26 millioner mennesker globalt set tage på krydstogt i 2017. Det er en stigning på 45 pct. siden 2009, hvilket betyder, at krydstogtferie er den mest hastigt voksende ferieform af alle.

Costa Group, der har hovedkvarter i Genova og har 27 skibe, har inviteret indenfor på Costa Mediterranea, der ligger ved Oceankaj. Costa Groups skibe er fordelt på de tre selskaber, Costa Cruises, Aidda Cruises og Costa Asia.

For Costa Cruises er Middelhavet populært, men København er sammen med Stokholm nogle af de bedste havne at starte ud fra, og de kommende år vil rederiet arbejde på at styrke relationen til de lokale agenter.

“Vores samarbejdspartnere er vores hovedkanal for distribution, og hovedparten af salget foregår via dem. Rent strategisk har vi defineret det skandinaviske marked som vigtigt for os. Derfor øger vi vores investeringer de kommende år mht. marketing, og vi har udviklet et VIP-program for ti af vores partnere, hvor vi styrker samarbejdet.”

Ikke konkurrence, men nyt marked
Alle de nye passager, som Costa Group forventer at få, kommer ikke fra konkurrerende cruiseskibe. De skal findes et helt andet sted.

“Hvis du tænker på cruisemarkedets penetrering i markedet, så er det på 0 ,61 pct. Det vil sige, at der fortsat er 99,4 pct., der holder ferie på land, så jeg skal ikke kæmpe mod Royal Caribbean og Norwegian Cruise Line om de 0,61 pct. Vi skal udvide markedet.”

Costa Group har erfaringer fra Tyskland at bygge videre på, og her er der ikke sket en kannibalisering, men netop en udvidelse af markedet. Costa Group har seks nye skibe på vej, og på verdensplan er der frem mod 2027 bestilt 139 nye skibe.

Globalt er der en forventning om, at passagertallet i år vil runde 25 millioner, og de seneste 8-9 år har der været en årlig vækst på seks pct.

Costa Group har 27.000 ansatte globalt, 250 destinationer og kan fejre 70 års jubilæum næste år. Men Costa Concordia-ulykken i 2012, hvor 32 personer mistede livet, har betydet store tab for selskabet.

“Det var en forfærdelig ulykke. Først og fremmest for dem, der mistede livet og deres pårørende. Året efter havde vi et stort tab og kunne ikke modtage nye skibe. Men sidste år var godt og i juni i år begyndte vi allerede at fokusere på 2018 i stedet for 2017. Og det siger jo noget om de økonomiske omstændigheder for os på nuværende tidspunkt.”