MSC Cruises satser i Danmark

40.000 gæster vil komme til at opleve de nordiske farvande ombord på MSC Rhapsody og MSC Lirica. Sidstnævnte har København som hjemhavn, det er et led i den satsning på regionen, som rederiet nu sætter i gang.

”Vi er overbeviste om, at vores satsning på Nordeuropa er rigtig, og de fleste togter i Norden kan allerede nu meldes udsolgt,” fortæller Claes Tamm, chef for MSC i Norden.

At være hjemhavn for et krydstogtskib betyder øgede indtægter. Krydstogtturister bruger som regel byens faciliteter og tilbringer gerne en eller flere nætter på hotel. Friske tal fra VTP (Venezia Terminal Passeggeri) viser, at en krydstogtgæst i København i snit bruger 120 Euro, svarende til 895 kr. I 2008 vil tre skibe have Norden som base i sommersæsonen.

”Vores beregninger viser, at antallet af europæiske turister, der ønsker at tage på krydstogt i Nordeuropa, vil stige fra 8.500 i 2004 til 126.000 i 2008. Tilsvarende vil antallet af krydstogtanløb i regionens havne stige fra 12 i 2004 til 44 i 2008,” siger Claes Tamm.

Rederiet har indgået en samarbejdsaftale med SAS om at fragte italienere til Norden. For flyselskabet og den nordiske turistindustri indebærer denne aftale en markant stigning i antallet af udenlandske gæster. Beregninger viser, at antallet af italienske turister, der ankommer til København med SAS, vil stige fra 1.000 personer i 2004 til 17.000 i 2008.

Skrevet af