Home Nyheder Bonusordning for alle ansatte i SAS

Bonusordning for alle ansatte i SAS

7
SHARE

SAS har en række hårde år bag sig. Spareprogrammerne har afløst hinanden, intern turbulens som strejker og lønstrid har skiftet med eksterne kriser som Linate-katastrofen i 2001, fugleinfluenza, finanskrise og askeskyer. Aktiekursen er som følge heraf faldet som en sten.

 

Men nu håber Mats Jansson på bedre tider igen. Og så vil han ifølge avisen Dagens Industri indføre et overskudsdelingssystem for alle ansatte.

 

"Der er stor interesse for et sådant program, har vi konstateret. Vi har set på et lignende program som South West Airlines har indført og som fungerer særdeles godt", siger Mats Jansson.

 

Imidlertid mangler en væsentlig del i projektet, nemlig et overskud at dele, men måske hjælper planen til at reducere de interne stridigheder.

Skrevet af Flemming Juul

7 COMMENTS

  1. De er en gammel nyhed, Lufthansa har haft et overskuds-
    delingssystem i aarevis !!
    Hvordan ville SAS indfoere dette system, de skulle first tilbagebetale deres milliardgaeld og ikke skatteborgerne.

  2. Renewirth>>>
    Vi er flere der har lagt mærke til din ALTID negative omtale af SAS.. Er din sut en dag blevet kørt over af en sas-flyver da du sad i vuggen, eller er du altid bare såå mavesur… Det er trist for dig..

  3. Nu har jeg uendeligt svært ved at se at hvad LH foretager skulle gøre et SAS-initiativ til en gammel nyhed. LH er LH, SK er SK. South West har jo haft det i årevis, som artiklen skriver, og det gør det ikke til en gammel nyhed hvad SK foretager sig.
    Det er også ved at blive lidt gammelt og vanligt at læse en konstant, men desværre også usaglig kritik, kritik fra din side Renewirth. SAS må godt nok have tisset på din sukkermad tidligere.Og det kommer fra en ikke-jubeltilhænger af SAS, men jeg forholder mig dog bare til facts.
    Og jeg er rimeligt overbevist om at SAS har deres gæld finansieret og aftaler på plads mht evt afdrag.

  4. Kære Pelle, jeg tror der er endnu flere branchekendere der genkender den arrogante holdning du med dit indlæg lægger for dagen. Nu er der jo flere millioner scandinaviske skatteborgere der har holdt din arbejdsplads SAS i live de seneste par år, ved at spytte lidt mønt (nogle få milliarder) i kassen, så det spektakulære løn- og ikke mindst lave arbejdsindsats kunne holdes i ave. Så en anelse respekt overfor dine sponsorer ville være på sin plads. Besynderligt man nu skal have bonus for at “arbejde” på et skatteborgerfinancieret beskyttet værksted. Jeg og mange andre har ikke sværtved at følge RWs tanker.

  5. At SAS er skatteborgerfinancieret skyldes udelukkende, at staten positivt vælger at være medejer af firmaet. Det er ikke SAS` valg, ej heller medarbejdernes, og bør vel ikke klandres selv samme. At du vælger at skrive “arbejde” i anførselstegn og at benytte den gamle letkøbte traver “beskyttet værksted” afslører blot, at du ikke har nogen reel viden om firmaet eller den hverdag, som medarbejderne har.

    Dit indlæg har således kun tilført debatten en bekræftelse af, at ytringsfriheden giver enhver ret til at pippe med det næb, man nu har, men ellers har det ingen værdi for læserne.

    Lidt trist med al det gamle hængedynd omkring SAS. Medarbejderne fortjener bedre.

  6. Kære SSL – beklager hvis jeg ramte en øm ligtorn. Sandheden er ofte ilde hørt. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at visse SAS medarbejdere føler de fortjener bedre. Sådan har det jo altid været (endelig uden at rønnebærene skal lyde sure – det får man jo altid skyld for hvis man kritisk kommenterer på medarbejderforhold i SAS). Gamle travere som “beskyttet værksted” og “dansen om guldkalven” er nu ikke opfundet til lejligheden – det er jo den snak og de begreber man møder til daglig og får direkte fra hestens mund eller næb når man om aftenen i hotelbaren sludrer med SAS-piloter der faktisk har en smule realitetssans. Jeg kender udemærket til arbejdsforholdende i SAS, og skal da være den første til at erkende at I løber hurtigere end tidligere – det siger bare ikke så meget i forhold til andre selskaber. Vel er den “grønne bog” (for piloternes vedkommende) blevet slanket en hel del – men der var nu også nok at tage af. SAS er og bliver en udgiftstung airline, der kun kan overleve så længe staten poster penge i foretagenet. Hvorfor staterne fortsætter deres investering i en virksomhed som ikke kan tjene penge er jo et spørgsmål man så må stille regeringerne og ikke dig SSL. Jeg fastholder min forundring over at SASmedarbejdere skal have bonus så længe staten og dermed skatteborgerne finansierer driften i et selskab som ikke i mange år har vist deres vilje og kunnen til at tjene penge.

Comments are closed.