Bleasure vinder indpas

Flere danskere forlænger forretningsrejsen med et par dage, hvor ’den bedre halvdel’ eller vennerne støder til, og nyder et mere privat program.

Begrebet kaldes ’bleasure’ – en kombination af business og pleasure. Erhvervsrejsebureauet BCD Travel sporer en stigende interesse for netop den type rejse, hvad enten det er venner eller familie, der tilgodeses efter forretningsmøderne.

”For især yngre mennesker er der ikke så vandtætte skotter mellem arbejdsliv og privatliv længere. Det flyder lidt mere sammen. Tværtimod synes det attraktivt at forlænge konferencen i Barcelona med et par dage og dele et par gode oplevelser med drengene, fx på Camp Nou stadion eller på de små, lækre tapas-restauranter”, siger Anders Lau Nielsen, Director Client Management Nordics hos BCD Travel.

De fleste virksomheder ser også fleksibelt på rammerne for rejsepolitikken. Om deres medarbejdere forlænger et forretningsophold eller ej, gør ikke spor, så længe omkostningsniveauet er det samme, og de holder sig inden for deres aftalte feriedage. 47% af BCD Travels kunder er under 40 år, og det er især i den gruppe, bleasure vinder indpas, selvom ældre generationer også har fået øjnene op for det.

Flere hoteller og hotelkæder indretter deres hotel således, at man kan matche begge behov, altså business og pleasure samtidig.

”Vi ser forskellige tiltag fra hotelsiden, fx fælles arrangementer for alle hotellets gæster med loungestemning, hvor man kan sidde og lytte til lidt god jazz og får en snack eller en drink. Samtidig sidder andre og arbejder, hvorved der skabes kontakt mellem de forskellige og en udbygning af det personlige netværk. Man flytter med andre ord det traditionelle Business Center ned i lobbybaren eller til en lokation, hvor der er plads til at ’mingle’”, siger Anders Lau Nielsen.