Home Nyheder Bjørn Kjos beder Danmarks regering om hjælp

Bjørn Kjos beder Danmarks regering om hjælp

6
SHARE
Bjørn Kjos.
Bjørn Kjos.

Norwegian vil have regeringen til at lægge pres på den russiske regering for at få adgang til at flyve over Rusland til og fra destinationer i Asien.

De russiske myndigheder henholder sig til et regelsæt fra 1956, som ifølge Norwegian giver ærkerivalerne på Asien-flyvningerne, SAS og Thai Airways, en konkurrencefordel. De må nemlig flyve over Rusland. En ændring af reglerne kan give Norwegian mulighed for at tage konkurrencen op med flyselskaber som Turkish Airlines, Qatar Airways og Emirates.

Norwegians topchef, Bjørn Kjos har holdt møde med erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen for at få hjælp til at få åbnet det lukkede russiske luftrum, som betyder, at Norwegian bruger cirka en time mere på at flyve fra København til Bangkok sammenlignet med for eksempel SAS, skriver business.dk.

Norwegian holdes ude, fordi de russiske regler kræver, at personalet ombord skal have samme nationalitet som flyselskabet. Norwegian bruger thailandsk personale til sine Bangkok-flyvninger.

Norwegian har planer om flere nye destinationer, hvis man får mulighed for at flyve over Rusland: ”Vi overvejer destinationer som Islamabad og Karachi i Pakistan og Delhi, Mumbai og Calcutta i Indien, samt flere store byer i det vestlige Kina – alle fra København”, siger Bjørn Kjos.

Troels Lund Poulsen var efter mødet positiv over for at hjælpe Norwegian: ”Det er klart, at jeg gerne ser, om vi kan være med til at finde en løsning for Norwegian, fordi det vil komme Danmark til gavn”, siger han.

6 COMMENTS

  1. Rusland har ingen aftaler med Irland., forstår ikke hvordan Troels L. Poulsen kan forhandle for et Irsk selskab.

    • Er besætningerne ikke typisk ansat i Singapore med base i Bangkok? Måske nogen er ansat i England? Uanset hvad, god pointe – det er ikke et dansk anliggende – bortset fra tab af skattekroner).

  2. Hvad har Turkish med russisk luftrum at gøre? Qatar Airways? Emirates? Tror han den påståede 1-times forskel vil gøre noget mod dem?? I øvrigt flyver SAS (desværre) ikke til Bangkok. Lad nu være med at falde for de hule argumenter. Norwegian suger penge fra den skandinaviske velfærd og lykkes (næsten) at overbevise folk, fæ og politikere om dette. Passager-potentiale på de nævnte ruter… tvivlsomt, men held og lykke – hvis det bliver på ordentlige skandinaviske vilkår, eller glemmer vores minister at de ansatte på Norwegian longhaul IKKE betaler skat i Danmark??

  3. Både Qatar og Emirates er spækket med diverse nationaliteter. Qatar personalet bor under kummerlige forhold i Doha. Så lad blot Norwegian komme til . Der skal ikke være forskel

    • Qatar Airways og Emirates flyver kun fra København til deres hubs – og videre, ikke fra København til andet. Der er en verden til forskel – åbenlyst for de fleste med lidt kendskab til branchen.

    • Qatar og Emirates flyver kun fra København til deres hubs – Norwegian flyver til en del destinationer fra København (og i øvrigt har ansatte i Asien og England som ikke bidrager til Dansk økonomi).

Comments are closed.