Birdstrikes anerkendt som ’ekstraordinær omstændighed’

Forsinkede passagerer er ikke berettigede til kompensation for forsinkelsen, hvis årsagen er birdstrikes, lyder det fra EU-domstolen.

Ifølge EUs regler om kompensation til passagerer ved flyforsinkelser hedder det blandt andet, at passagererne ikke er berettigede til kompensation, hvis der har været tale om ’ekstraordinære omstændigheder’. Det er angiveligt de situationer, hvor en forsinkelse eller aflysning er uden for flyselskabets kontrol.

Sagen, der netop er afgjort ved EU-domstolen, handlede om to tjekkiske passagerer, Marcela Peskova og Jirí Peska, som hver krævede 400 Euro fra Travel Service AS, der driver ’Smartwings’. Deres flyvning fra

Bourgas i Bulgarien til Ostrava i Tjekkiet blev forsinket i fem timer efter et birdstrike.

Dommeren ved EU-retten i Luxembourg konkluderede: “Flyselskabet kan ikke forpligtes til at tage forholdsregler, som ville tvinge dem til at acceptere utålelige tab”.

Dommeren bestemte, at sådanne begivenheder var ‘ekstraordinære’, hvorfor flyselskaber ikke skal kompensere passagererne for forsinkelser på denne baggrund.