Home Nyheder Birdstrikes anerkendt som ’ekstraordinær omstændighed’

Birdstrikes anerkendt som ’ekstraordinær omstændighed’

1
SHARE

Forsinkede passagerer er ikke berettigede til kompensation for forsinkelsen, hvis årsagen er birdstrikes, lyder det fra EU-domstolen.

Ifølge EUs regler om kompensation til passagerer ved flyforsinkelser hedder det blandt andet, at passagererne ikke er berettigede til kompensation, hvis der har været tale om ’ekstraordinære omstændigheder’. Det er angiveligt de situationer, hvor en forsinkelse eller aflysning er uden for flyselskabets kontrol.

Sagen, der netop er afgjort ved EU-domstolen, handlede om to tjekkiske passagerer, Marcela Peskova og Jirí Peska, som hver krævede 400 Euro fra Travel Service AS, der driver ’Smartwings’. Deres flyvning fra

Bourgas i Bulgarien til Ostrava i Tjekkiet blev forsinket i fem timer efter et birdstrike.

Dommeren ved EU-retten i Luxembourg konkluderede: “Flyselskabet kan ikke forpligtes til at tage forholdsregler, som ville tvinge dem til at acceptere utålelige tab”.

Dommeren bestemte, at sådanne begivenheder var ‘ekstraordinære’, hvorfor flyselskaber ikke skal kompensere passagererne for forsinkelser på denne baggrund.

1 COMMENT

  1. Hvad er en ekstra ordinær forsinkelse?
    Den nye EU dom vil åbne en ladeport af afvisninger om erstatning. Luftfartsselskaberne vil nu hævde at en betydelige del af de opståede forsinkelser skyldes ‘ekstra ordinære’ omstændighedder uden for selskabets kontrol. Hvad med forsinkelser f.eks. pga flyveledere, punkteringer, dårligt vejr, reparation af landingsbaner osv osv.
    Ved at give erstatning i alle tilfælde af forsinkelser, er luftfartsselskaberne nød til at indregne denne risiko i deres billetpriser, således at ‘de mange’ betaler for ‘de få’. Altså et slags forsikrings princip. Hvad gælder mon nu med den nye dom?

Comments are closed.