Home Nyheder Behov for 404 nye fly i Norden

Behov for 404 nye fly i Norden

4
SHARE

Det gælder fly i størrelsen over 100 passagerer, hvoraf 274 fly skal bruges i Danmark, Norge og Sverige. Det handler ikke blot om at erstatte ældre og mindre energieffektive fly, men også om at imødekomme en øget efterspørgsel efter flytransport i regionen. Den totale markedsværdi for at forny og øge den nordiske flyflåde  beregnes til 38,9 milliarder dollar, hvoraf de skandinaviske selskaber skal investere for 25,2 milliarder dollar.

Ifølge Airbus seneste prognose ’Global Market Forecast’ bliver 233 af de 274 fly som købes af danske, svenske og norske flyselskaber kort- og mellemdistancefly som for eksempel Airbus A320-familjen. 41 fly er lidt større widebody fly med plads til 250–400 passagerer, som for eksempel A330/340 og fra 2013 desuden A350XWB.

De nærmeste 20 år vil den nordiske flyflåde af fly til 100+ passagerer vokse med mere end 50% – fra nuværende 319 fly til totalt 488. I 2028 vil 235 af dagens 319 fly være taget ud af trafik, 75 vil være solgt til andre flyselskaber og 9 vil fortsat være i drift.

Skrevet af Flemming Juul

4 COMMENTS

  1. Skal vi tage en hurtig quiz.

    Ni fly i dagens flyflåde er i drift i 2028.

    Hvilket selskab vil drive disse 9 gamle fly?

  2. kan jo være hvem som helst, når det amerikanske militær stadig kan flyve boing 707 fra slutningen af 60´erne.
    Mange fly i dagens flåder rundt omkring i verden er ældre end man regner med.

  3. Der er jo ikke noedvendigvis noget galt med gamle fly, hvis de bliver ordenligt vedligeholdt. SAS’ brugte fly er meget eftertragtede i markedet pga. deres flotte vedligehold. Desuden indeholder flyflaaden 12 fabriksnye CRJ900, samt mange relativt nye A319/A321/A330/A340 og B737. MD-80’erne er ikke de mest tidssvarende fly, men de har faktisk en glimrende passagerkomfort, hvis man ikke sidder paa de bagerste raekker.

Comments are closed.