Bedste sikkerhedsår for IATA-selskaber

Årets sidste flystyrt var med en Tupolev Tu-204 ved Moskva.

Ingen af de 240 flyselskaber i International Air Transport Association havde sidste år ulykker, hvor fly fra flyfabrikker i Europa eller USA blev totalskadet.

Der var desværre også flyulykker sidste år, men ingen af disse involverede fly fra f.eks. Airbus og Boeing og tilhørende medlemmer af IATA. Det gjorde 2012 til det sikreste år nogensinde for medlemmerne, oplyser organisationen.

IATA’s vicepræsident for bl.a. flysikkerhed, Gűnther Matschnigg, siger, at samlet for hele luftfartsbranchen var det bemærkelsesværdigt, at der kun var én ulykke for hver 5,3 millioner flyvninger.

”Hvis man fløj hver dag, skulle man flyve i 14.000 år før man blev involveret i en ulykke,” siger han.

Frem til november sidste år havde fly bygget i den vestlige verden, men opereret af ikke-IATA medlemmer, været involveret i fem ulykker gennem 2012. Tallet for samme periode i 2011 var 11.

Der var i sidste måneds juleperiode to flyhavarier, men begge for flyselskaber, der ikke er medlem af IATA.

25. december havarerede en Air Bagan Fokker 100 i Burma – flyet blev ødelagt ved ulykken, der kostede en passager livet, ligesom en person på jorden omkom.

29. december blev en Tupolev Tu-204 fra russiske Red Wings Airlines ødelagt under en dårlig landing ved en lufthavn i Moskva. Flyet havde ingen passagerer, men fire af de otte besætningsmedlemmer omkom.

IATA’s statistik for 2012 viser, at der generelt var størst risiko for at blive involveret i en flyulykke under flyvninger i Afrika. Ingen afrikanske IATA-medlemmer var dog involveret i havarier.