Bedre serviceoplevelser for turister

Turister i chokoladebutik 01Varmere modtagelse, bedre dialog med gæsterne og mere positiv omtale af områdets muligheder. Det er nogle af de punkter, hvor danske feriesteder især har forbedret sig, og generelt får turisterne en bedre serviceoplevelse på langt de fleste punkter.

Sådan lyder hovedkonklusionen i årets ‘Mystery Shopping’ analyse fra Videncenter for Kystturisme. Ved hjælp af diskrete besøg som almindelig turist – Mystery Shopping – har testholdet fra Shoptimizer indsamlet data fra 1.400 observationer på 25 feriesteder. Sidste år blev der gennemført en tilsvarende analyse, og tallene viser tydelig fremgang.

“Forbedringen er markant, hvor der har været brug for bedre service. Sidste års Mystery Shopping blev modtaget åbent og konstruktivt, og der er arbejdet grundigt med tingene rundt omkring,” siger konsulent Jacob R. Kirkegaard Larsen, Videncenter for Kystturisme.

“Analysen er ret detaljeret og konkret, så der har været mulighed for at fokusere indsatsen. Og alt tyder på, at de mere præcise data har været et godt værktøj.”

På hvert feriested er der besøgt detailbutikker, spisesteder, turistkontorer og lokale seværdigheder. Den største forbedring opleves på områder som “positiv og indbydende omtale af områdets muligheder”, hvor scoren stiger med hele 19,4 procentpoint til 72,1% af observationerne. Turisterne oplever også, at de bliver “anerkendt/lagt mærke til ved ankomst” med en stigning på 8,5 point til en samlet score på 75,3%. Punktet “initiativ til dialog” fra medarbejdernes side stiger 8,5 procentpoint til scoren 56,6%, men ligger dog stadig på et lavt niveau.

På tværs af alle kategorier og feriesteder – er turisternes vurdering løftet med 4,3 procentpoint til en samlet score på 77,6%. Det gælder især på oplevelsen af de “bløde sider” hos medarbejderne, hvor gæsterne i højere grad end sidste år bydes velkommen med smil, hilsener og venlige bemærkninger.

I den interne konkurrence er Sønderborg rykket op på førstepladsen med en samlet score på 87,6%. Svendborg indtager andenpladsen med 84,6%, fulgt af Gilleleje med 83,8%.