Asiatiske kunder kan redde danske hoteller

En analyse fra revisionsfirmaet Deloitte viser, at 57% af de danske hoteller i det seneste regnskabsår led underskud, skriver epn.dk.

 

Helle Simonsen, leder af Deloittes markedsgruppe for turisme og fritid beskriver 2009 som det absolutte lavpunkt, hvor antallet af overnatninger faldt stærkt samtidig med, at der i årevis var bygget flere nye hoteller. Den udvikling vendte i starten af 2010, da gæsterne begyndte at komme igen, men værelsespriserne var stadig helt i bund og omkostningerne reduceret til et minimum.

 

Branchens fremtid afhænger af muligheden for at hente flere turister og konferencer til Danmark og her viser en global analyse fra revisionsfirmaet, at hvis hotelbranchen i Europa skal have flere kunder, så må de komme fra Kina og Indien.

 

Ifølge Helle Simonsen vil der de kommende år alene i Indien være omkring 50 millioner potentielle turister, som Danmark bør gøre en stor indsats for at tiltrække.

Skrevet af Flemming Juul