Home Nyheder Arlanda vokser hurtigere end Københavns Lufthavn

Arlanda vokser hurtigere end Københavns Lufthavn

7
SHARE

Københavns Lufthavn og Stockholm Arlanda har byttet plads i den nordiske kamp om vækst.

Antallet af rejsende til og fra Københavns Lufthavn er steget med 2% fra januar til juli 2017 i forhold til samme periode sidste år, hvilket er en svagere udvikling ens både Stockholm Arlanda (9%), Oslo Lufthavn i Gardermoen (7,7%) og Helsinki Airport (8,9%).

I juli faldt antallet af indenrigspassagerer for både København og Helsinki – men den finske lufthavn havde en højere vækst i udenrigstrafikken end den danske lufthavn med 12,2% mod 1,4%.

De, der rejser udenlands fra København flyver i større grad til rejsemål udenfor Europa. De interkontinentale passagerer øgede med 6,1%, mens de, der rejste i Europa (0,9%). For lufthavnen i Oslo steg antallet af rejsende både indenrigs og udenrigs i juli, med 7,5% respektive 10%.

Når det gælder antal passagerer fra januar til juli i år er Københavns Lufthavn fortsat størst i Norden med 17 millioner rejsende og af dem flyver 95% udenrigs – til forskel fra nr. to – Oslo Lufthavn – hvor kun 58% rejser udenlands. Også sammenlignet med Arlanda dominerer Københavns Lufthavn stort når det gælder udenrigstrafikken, skriver News Øresund.

7 COMMENTS

  1. “Kun” 58% flyver udenlands fra Oslo 🙂
    Skal i den sammenhæng tænke på, at nogle indenrigsruter fra Oslo i Norge er længere, end nogle udenlands ruter fra CPH 🙂

    • @Kenneth
      Jeg forstår ikke din kommentar. Indenrigs er vel indenrigs og dermed ikke udenrigs – og hvor lang den enkelte rute er, det er vel i den sammenhæng ret uinteressant.
      I sammenligningen af, hvor stort et internationalt knudepunkt den enkelte lufthavn er (som vel ret beset er det eneste sammenligningsgrundlag, der reelt kan bruges mellem lufthavne i lande af vidt forskellig størrelse), må det da udelukkende være udenrigs, der tæller – og der vil København være størst i Norden i mange, mange år fremover (uanset aktuelle vækstrater).

      • Komisk. Det er ingen lufthavn, eller flyseskap i verden, som bare regner utenlands flyvninger. Tror du to av verdens største flyplasser, Atlanta og Chicago O’Hare bare regner med internasjonal flyvninger? Så du vil regne med en flyvning København-Stockholm på 40 min, men ikke en på 2-3 timer, Oslo-Tromsø? Flyplassen som vokser raskest er Oslo-Gardermoen, verken Arlanda, København eller Helsinki. Stikk i strid med hva artikkelen gir inntrykk av.

  2. Merkelig artikkel. Det har vel ikke noe å si hvor man flyr? Og hvorfor står det ikke noen tall?Prosentvis er irrelevant. Hvor mange har reist fra Oslo Lufthavn? Antakelig er den nordens største innen kort tid. Verken Arlanda eller Helsinki, kommer til å bli det. Fordi Helsinki er liten, og Arlanda innfører flyskatt til neste år.

  3. I’s all about finding new definitions to still be bold and big I believe…..

    I’m very glad nor ARN, HEL & OSL is following the arrogance and cockiness of CPH and Thomas Woldbye towards their Nordic competitors in media.

  4. @ Tom
    Nej, jeg ved godt, at lufthavne regner både indenrigs og udenrigs. Jeg siger bare, at det er underligt at inddrage flyvetid i sammenligningen, som Kenneth gjorde. Og ja, jeg mener stadig, at det ikke giver meget mening at sammenligne geografisk meget, meget forskellige lande på indenrigstrafik – der må det give det mest korrekte billede at sammenligne udenrigstrafik – selvom jeg godt ved, at det er meget svært at acceptere for nordmænd, der meget gerne vil have, at Oslo skal være størst 😉

    • Oslo blir størst, den dagen og hvis, den har flest passasjerer. Blir den aldri størst, så tror jeg ikke det bekymrer noen nordmann i det hele tatt. 😉

Comments are closed.