Home Nyheder Ansatte ønsker SAS-lavprisfly

Ansatte ønsker SAS-lavprisfly

14
SHARE

Luftfartsfunktionærernes formand, Nicolas Fischer, siger ifølge borsen.dk, at erhvervsfolk i dag fravælger rejser, så hvis SAS skal overleve må man satse på at etablere et lavprisselskab fordi det er det segment, der er kommet for at blive.

 

Det vil betyde et markant brud med den nye SAS-strategi – Core SAS – som ledelsen fremlagde for et halvt år siden.

Ifølge Fischer betyder den pressede økonomi og frygten for at havne i influenza-karantæne, at den sidste luft i det hårdt ramte marked kan blive suget ud. Han mener, at SAS enten kan starte sit eget lavprisselskab med de typiske turistdestinationer eller købe et eksisterende lavprisselskab, hvor han for eksempel nævner Cimber Sterling. Med en fornuftig forretningsplan mener han, der kan findes investorer og i dag er der billige fly på markedet og ledige piloter og kabinefolk til bemandingen.

 

Skrevet af Flemming Juul

14 COMMENTS

  1. Hvorfor I alverden tror han at Cimber Sterling er til salg?

    Cimber og Transavia.com tjener jo penge så hvorfor sælge? Mon ikke det er SAS der selv ender med at blive solgt…?

  2. To start a low cost Airline, is not as simple as it sounds, plus SAS and SGS can expect big job losses if this happens. To operate as a low cost carrier means, that all the costings must be as low as possible, in order to be able to sell a low priced ticket. This is a constant misunderstanding of the low cost carrier product, other Airlines just presume that they can change into a low cost carrier. It takes much more than just dumping the ticket prices, especially for SAS, they already have a high cost expenditure. It should also be remembered, that SAS have actually already tried this with ” Snowflake”, it did not work, as the costings for SAS overall, are just too high. What will the purchase of a low cost carrier achieve? It will not solve the current problems that SAS are encountering,these problems are so deep routed, that starting a low cost carrier, is not the answer. The answer for SAS is quite simple, close it down and if possible, re start as a new dynamic Airline, one which understands todays market. Replace the leadership with dynamic people, which think outside the box,Ryaniar is the most successfull Airline in the world, due to dynamic, innovative staff, ones which think outside the box.
    The idea that SAS can survive by starting a low cost Airline now, is just unrealistic, it is too late and not viable with SAS current costings.

  3. Til PB
    Hvorfor skriver du altid på engelsk? Hvis du kan læse dansk kan du vel også skrive på dansk eller hvad?
    Til Nicolas Fischer, bravo endnu et søm til kisten.

  4. To PB. The problem with starting all over is that SAS will loose all its slots. With different companies already now seeking slots around europe to expand their route net. Then after the time it will take to reorganize and start up again there wont be enough slots left to make that new company count and able to expand.

  5. SAS har brug for Jan Carlzon til at rive pyramiderne ned, genopfinde både produkt og virksomhedsånden, samt lægge indflydelse helt ud til ledere og mellemledere, så initiativet dyrkes. Den nuværende ledelse virker lige så udynamisk som fagforeningerne, hvilket ikke siger så lidt!! De dele af personalet, der gerne vil være i et discountselskab forstår vist ikke hvor meget hurtigere de skal løbe, eller at det ville betyder LANGT flere fyringer end dem selskabet pt har på bordet. Og Nicolas Fischer skulle overveje, om de forretningsrejsende måske ikke blot fravælger rejsen, men OGSÅ fravælger SAS… Produktet er blevet ringere over lang tid. At lukke og gendanne selskabet kunne være interessant, men vil være MEGET kostbart, så det er næppe en løsning, hvor forfriskende det end kunne være. SAS “Cornflake” blev et flop fordi det til forveksling lignede det almindelige produkt, men bare var endnu dårligere. Der kommer aldrig en varig løsning med de nuværende fagforeninger, der hellere vil se SAS lukke, end at lade det tilpasses til fremtiden.

  6. SAS var banebrydende og først til at afskaffe First Class og indfører Business Class.
    Det var måske en ide at gå den omvendte vej nu:
    Små F/C kabiner med udsøgt service og stor M/C kabine til lavpris.

  7. Hello Torben..
    My secretary tranlates everything for me:-), I just write it in English as she can not tranlate what I think in English…….

  8. SAS – over and out, the end of the runway, tits up; you name it. The fine days are over and goodbye. We wont miss you!

  9. For PB ok I have often wondered why, thank you for your answer and good day to you and your secretary

  10. Til Torben nu har jeg haft den fornøjelse at arbejde sammmen med PB Dr. Burgees i Sterling, han er Englænder og det er nu nok lettest at udtrykke sig på sit moder´s mål, formoder da også Du kan læse/skrive og forstå Engelsk ??? har altid synes det var sjovt når nogle spurgte “DO you Sir! speak English Replay yes”, hvad hjælper det om man ikke forstår hvad der bliver sagt, så prøv med “Do you speak and understand English” !!! det er med en undren at denne debat føres ang. lavpris for SAS af en fagforening´s formand Hr. Nicolai Fischer, vil han virkelig være med til at lave et A og B hold i SAS, skal A- holdet så først have vaccinationer mod H1N1 (grisse-flu)som der er omtalt i dag i Berlingske Tidende på nettet ??? til Dem der ikke ved det og vil læse “gratis” brug http://www.ni.dk, skulle mene at Hans har en pointe også set fra et økonomisk henseende !!! sidst men ikke mindst er der ikke en anonym der kunne sende det brev som crew har modtaget i SAS til Stand-By så kunne det også være at Tommy blev oplyst til gavn for andre der interresere sig for SAS, det er dog bl.a skatte-yder betalt, ok kun 14 % meeeeeeeeeeeeen alligevel !!! Mvh tobias.

Comments are closed.