Home Nyheder Akut mangel på arbejdskraft

Akut mangel på arbejdskraft

2
SHARE

Det går så godt for hoteller og restauranter i hovedstadsområdet, at de har svært ved at følge med, viser en undersøgelse fra Horesta, ifølge TVLorry.

Hotel- og restaurationsbranchen fik 6.200 nye jobs på landsplan til i alt 114.000 ansatte. Det højeste antal nogensinde, og det er mange af disse nye stillinger, det efterhånden kniber med at få besat. Næsten hver tredje københavnske hotel eller restaurant fandt sidste år, at det blev ’vanskeligere’ eller ’meget vanskeligere’ at rekruttere nye tjenere. For kokke var tallet oppe på 45% og for elever på 22,5%.

På landsplan svarer halvdelen af de adspurgte virksomheder, at de har haft udfordringer med at besætte ledige stillinger.

”Den enkelte virksomhed risikerer at måtte takke nej til gæster og ordrer. Det betyder noget for omsætningen og for Danmark som helhed betyder det, at vi må sige nej til vækst og til at skabe flere arbejdspladser”, siger Kirsten Munch Andersen, politisk direktør i Horesta.

BC Hospitality Group, der blandt andet driver Marriott, Crowne Plaza og Bella Sky, kender udfordringerne, og for eksempel har en ledig tjenerstilling været opslået i et par uger, uden en eneste ansøgning fra en faglært.

”Det er stort set umuligt at opdrive en faglært kok, tjener eller receptionist. Vi er i en situation, hvor vi kun lige kan få enderne til at mødes. Hvis ikke vi løser udfordringerne, går hjulene simpelthen i stå”, siger direktør Allan Agerholm til TV2 Lorry.

Koncernen forsøger at opkvalificere ufaglært arbejdskraft og integrere danskere af anden etnisk herkomst, men den ressource slipper også snart op. Flere virksomheder er så pressede, at de ifølge Horesta overvejer at indrykke jobopslag i udenlandske medier.

”Hvis opsvinget fortsætter, og det håber vi selvfølgelig på, er vi kun måneder fra at være i en situation, hvor der ikke længere er nok arbejdsløse til, at hele branchen kan få den nødvendige arbejdskraft”, siger Allan Agerholm.

Ifølge Horestas undersøgelse har hver tiende af de adspurgte hoteller og restauranter allerede været nødt til at afvise gæster på grund af mangel på personale. Derfor efterlyser branchen politisk handling: ”Der er brug for, vi får skabt større incitament til, at man uddanner sig som faglært og til, at folk på kanten af arbejdsmarkedet tager en beskæftigelse også i vores erhverv. Og så er der brug for, at vi får ordentlige betingelser for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft”, opfordrer Kirsten Munch Andersen.

Undersøgelsen konkluderer, at knap to ud af tre hotel- og restaurantvirksomheder i landets større byer forventer, at det bliver endnu vanskeligere at rekruttere faglærte i de kommende to til tre år.

2 COMMENTS

  1. Det er svært at finde sympatien frem I mit hjerte når branchen samtidig modarbejder tjenester som Airbnb.
    Artiklens egentlige glædelige nyhed er at visse virksomheder begynder at investere I ufaglærte af anden etnisk herkomst. Det er noget der har værdi for Danmark ikke kun I kroner og øre men allermest I menneskelighed.

  2. Prøvlieåhørhæer… Når efterspørgslen stiger på et marked med begrænset udbud, stiger prisen. I dette tilfælde lønnen. Mon ikke det i virkeligheden er der, skoen klemmer. Hotellerne ønsker af indlysende årsager at beholde den stigende indtjening og med et reelt set ubegrænset udbud af arbejdskraft ville de også kunne slippe afsted med det. Her er løsningen altså bare at betale en attraktiv løn – så er problemet løst.

Comments are closed.