Aftale med Kina skal styrke turismen

Som første land i Europa vil Kina indgå en turismeaftale med Danmark i 2017. Lykkes det, kan antallet af kinesiske turister blive markant større.

En analyse fra Dansk Industri viser, at antallet af kinesiske turister kan vokse med 50-100%, og omsætningen i erhvervet øges med 170-350 millioner kroner inden for en toårig periode.

I 2015 var der 198.030 kinesiske overnatninger i Danmark, og de resulterede i indtægter på 350 millioner kroner. I de første ti måneder af 2016 har væksten været knap 4%, hvilket er en nedgang i forhold til en gennemsnitlig årlig vækst på 23% i perioden fra 2010 til 2015, skriver business.dk.

”Det er en virkelig god aftale, for den sætter fokus på et marked, som vi kan få en hel del ud af. Det er godt, at der fortsat er politisk fokus på turismeområdet”, siger adm. direktør i Tivoli, Lars Liebst. Her har man bl.a. ansat en kineser, der skal hjælpe med at blive bedre til at kommunikere og servicere kinesiske turister.

Et kinesisk turismeår er en aftale, hvor to lande samarbejder om at styrke gensidig turisme. Tidligere har Kina lavet aftale med Rusland i 2013, Indonesien i 2014, Sydkorea i 2015, USA i 2016, og i 2018 skal hele Europa indgå en aftale med Kina. Men 2017 er i det danske tegn.

”H. C. Andersen er central i kinesernes undervisning, men også kongehuset er med til at tiltrække, for de understøtter den eventyrlige fortælling om Danmark”, siger Sune K. Jensen, fagleder for turisme i Dansk Industri.

Når kineserne rejser, bruger de mange penge. VisitDenmark anslår, at kinesiske turister bruger omkring 2.000 kroner om dagen i Danmark. Derfor har det dansk-kinesiske turismeår stor betydning.

”Vi skal have bedre skiltning og informationsmateriale ved de forskellige turistattraktioner”, siger Sune K. Jensen. ”Vi skal sørge for, at der er internetadgang ved attraktionerne og så skal vi generelt have større forståelse for kinesisk kultur og justere efter det. Det gælder bl.a. maden”.