Eksplosion i salg af rejser på nettet

Sidste år steg onlinesalget af rejser i Europa med 39 procent, så det i dag udgør 21 procent af det samlede rejsemarked på ca. 1500 mia. DKK, viser en analyse fra det amerikanske analysebureau PhoCus Wright.
»Væksten for online-bureauerne er imponerende. Mens den samlede danske rejsebranche omsætningsmæssigt er vokset med mellem seks og ti procent om året de sidste par år, så ligger væksten for de rene internetbaserede rejsebureauer samlet set på mellem 43 og 48 procent,« siger Ole Egholm, ejer af Dansk Brancheanalyse, der har analyseret den danske rejsebranche gennem en årrække.
Det bekræfter nogle af de største aktører på det danske online-rejsemarked.
Baggrunden for den kraftige vækst er bl.a., at den økonomiske vækst og fremvæksten af lavprisflyselskaber har gjort rejser til en mere overkommelig og hyppig aktivitet for flere forbrugere.
Køb via nettet er også attraktivt, fordi der er færre begrænsninger på destinationer, afrejsedage eller ferielængde, som de kendes fra charterbranchen.
Væksten i online-salget af rejser vil fortsætte. Ifølge PhoCus Wrigths forudsigelser vil hver tredje rejse købt i Europa være købt online i 2008. Og inden for en kort årrække vil Europa være på højde med USA, hvor internetrejser i 2006 for første gang udgjorde mere end halvdelen af rejsemarkedet.
(Berlingske Tidende)

Skrevet af