Selvbetjening vinder frem i europæisk luftfart

En omfattende rundspørge inden for luftfartsindustrien viser, at europæiske luftfartsselskaber er på forkant med indførelsen af internet check-in og andre selvbetjeningsteknologier for deres passagerer. Undersøgelsen er lavet af SITA og Airline Business IT Survey, der har spurgt 100 luftfartsselskaber.

Over halvdelen af de europæiske luftfartsselskaber, der medvirkede i undersøgelsen, tilbyder nu check-in via internettet, og 95 pct. forventer at kunne tilbyde det i løbet af de næste to år. Det europæiske tal er højere end det globale gennemsnit på 89 pct.

“Luftfartsselskaberne bruger internet check-in i stigende omfang, fordi de gerne vil gøre det at rejse nemmere for deres passagerer. Hvad kunne være nemmere end at gå online og tjekke dig ind der? Derudover er det relativt nemt at installere, og det giver besparelser. Så det er en win-win situation for både passagerer og luftfartsselskaber,” siger Paul Coby, der er bestyrelsesformand for SITA.

Også andre områder inden for selvbetjening ekspanderes i øjeblikket. 37 pct. af selskaberne planlægger at implementere en facilitet, hvor passagerer selv kan boarde deres fly, mens 40 pct. planlægger at introducere systemer, der vil tillade passagererne selv at søge efter deres mistede egendele. 59 pct. planlægger at tilføje mobiltelefon check-in, mens en femtedel af selskaberne allerede har indført dette.

Derudover har halvdelen af luftfartsselskaberne planer om at indføre tjenester, der er omkostningseffektive og vil gøre livet nemmere for passagererne, såsom passagerinformationstjenester. På nuværende tidspunkt bruger 47 pct. af de adspurgte luftfartsselskaber passagerinformationstjenester som SMS, email og personsøgning.

Skrevet af