GSA-virksomheden følger med i det nye selskab – fragtselskabet forbliver i Maersk

Star Air, der opererer Boeing 767 og flyver på en 10-års kontrakt for UPS, er holdt uden for sammenlægningen og fortsætter således som selvstændig A.P. Møller-Mærsk enhed.
Ifølge bestyrelsesformanden i Maersk Air, direktør Bent Carlsen, er fragtflyselskabet ikke fulgt med i handlen, fordi denne aktivitet ligger tættere på A.P. Møller-Mærsks core business.
Hvad angår cargo GSA-virksomheden, Maersk Air Cargo, der repræsenterer otte udenlandske flyselskaber foruden UPS og Maersk Air, følger det med i handlen.
Sterling har i dag ikke egen cargo GSA-afdeling. Den ligger hos GSA-selskabet, Pro-Active Services med Bo Seidelin i spidsen.
Bo Seidelin håber selvsagt, at Pro-Active fortsat efter sammenlægningen repræsenterer både Sterling og Iceland Express.
Han ved dog endnu ikke, om salget betyder, at Pro-Active eventuelt skal overtage hele den nuværende Maersk Air Cargo-aktivitet. For en GSA-virksomhed gælder det, at de selskaber, GSA’en repræsenterer, kan opsige samarbejdet med typisk 60-90 dages varsel.
Og ikke sjældent ligger der i aftalen en passus, at sker der et ejerskifte, opsiges GSA-aftalen.

Skrevet af