Nostalgi-turisme opdaget som ny trend

En grundig analyse gennemført af expedia.co.uk og en psykologiprofessor fra University College London, afslører, at de vigtigste grunde til nostalgi-turisme er ønsket om at genopleve ungdommen.

27.7% af deltagerne I undersøgelsen siger, at de rejser tilbage til en destination, hvor de har gode minder fra en ferie som born, mens 21.5% rejser hen, hvor de har boet eller studeret i deres yngre år.

For briterne var de mest populære destinationer for et gen-besøg de traditionelle feriebyer som Blackpool og Brighton, tæt fulgt af storbyerne på kontinentet med Madrid, Barcelona, Rom og Firenze i spidsen.
 
På trods af de indbyggede muligheder for at blive skuffet, havde 66% positive erfaringer fra deres gen-besøg og hele 88% havde så positive oplevelser, at de vil komme igen en tredje gang. Kun 8% oplevede at blive skuffet ved deres gen-besøg.

5,8% af de adspurgte rejste på gen-besøg for at opfriske minderne fra deres hvedebrødsdage, mens 4,4% rejste for at genes destinationen, hvor de blev gift eller forlovet. Yderligere 5,5% blev motiveret til rejsen på baggrund af en romantisk affære.

Skrevet af